رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید سالانه حدود 800 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی افزود: استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن، تقریباً 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می‌کند که از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک، برخوردار است.

وی گفت: در طی 3 سال اخیر دولت در استان اقدامات ارزشمند زیرساختی به منظور ساماندهی تولید و بازار سیب زمینی انجام داده است، که امید است، نتیجه آن‌ها در سال‌های آتی، مشکلات این محصول را حل کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد وضعیت سردخانه‌های استان برای نگهداری این محصول افزود: به منظور افزایش زمان ماندگاری این محصول مجوز 130 هزار تن ظرفیت برای احداث انبارهای سرد و مکانیزه را به مجریان مربوطه داده‌ایم که از این میزان عملیات اجرایی 70 هزار تن با پیشرفت فیزیکی 30 الی 95 درصد در دست اقدام است.

سروی در مورد کشت جایگزین این زراعت به منظور حداکثر بهره‌برداری از منابع آبی و خاکی استان نیز تصریح کرد: کشت جایگزین دو هزار هکتار کلزا، 300 هکتار ذرت شیرین، گیاهان دارویی، چغندر قند و گیاهان علوفه‌ای برای ساماندهی تولید سیب زمینی بر اساس نیاز خوراکی، صنایع تبدیلی، صادرات و اجرای آن در شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین انجام شده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی استان باشیم.

وی اقدامات انجام گرفته در مورد صادرات این محصول به خارج از کشور عنوان کرد: همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در تدوین پیش‌نویس تفاهم‌نامه بخش کشاورزی فی مابین آذربایجان، ارمنستان و عراق برای صادرات سیب زمینی با قرار دادن استان اردبیل به عنوان استان پایلوت و صادرات 115 هزار تن سیب زمینی در سال گذشته از مهمترین برنامه‌های کاری ما در صادرات این محصول بوده است.

وی افزود: از طرف دیگر حمایت و توانمند‌سازی انجمن صادرکنندگان سیب زمینی و ایجاد هماهنگی برای انعقاد تفاهم‌نامه انجمن صادرکنندگان سیب زمینی استان با طرف‌های آذری برای صادرات سیب زمینی طی سه سال اخیر از طریق وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی را نیز با جدیت دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.