بخشدار مرکزی قوچان از مصوبه هیات وزیران برای توقف تقسیمات کشوری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حسن ریحانی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه  با اشاره به مصوبه  هییت وزیران برای توقف تقسیمات کشوری اظهار داشت :درخواست ارتقا دو دهستان قوچان عتیق به بخش آساک و دهستان دوغایی به قسمتی از دهستان سودلانه به بخش احمد آباد داده شد که طرحهای توجیهی مورد موافقت استان قرار گرفته اما این مصوبه هیات وزیران متاسفانه مانع آن به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بخش مرکزی قوچان از نظر وسعت و جمعیت در بین بخشهای سطح هفتادگانه استان جزء سه بخش بزرگ استان خراسان رضوی است گفت: بخش مرکزی قوچان با وسعت این بخش ۲هزارو ۶۷۶کیلومتر مربع با جمعیتی دارای ۶۸هزار نفر در چهار دهستان در یک نقطه شهری سکونت دارند.
بخشدار مرکزی قوچان در حوزه عمرانی دهیاری بخش مرکزی شهرستان قوچان ، از تاسیس دو پل در معابر پر خطر روستاهای داغیان و اندرزی خبر داد و تصریح کرد: پل روستای داغیان در معبر جاده بالا به مرکز روستا سال گذشته تاسیس شد و امسال نیز معبر وسط روستای اندرزی که در قرار گیری محل گسل سیلاب با کمترین باران ارتباط دو روستا از هم قطع می شد ، کار آن به اتمام رسید.
ریحانی با بیان اینکه سه روستای بالای یک هزارو ۵۶۰نفر جمعیت پنج نفر عضو شورا داشته که به طور مجموع ۳۹۰عضو شورای اسلامی و ۱۱۱دهیار می باشد گفت:روستاهای این بخش به تعداد ۱۵۶روستا تنها ۱۴۶روستا دارای سکنه هستند که ۲۳روستا زیر ۲۰خانوار و ۱۲۳روستا بالای ۲۰خانوار جمعیت دارند.
وی افزود: بافت قدیمی روستای کردکانلو در دامنه کوه  و قرارگیری مدارس و اماکن عمومی در سمت دیگر رودخانه ، با مشارکت اداره راه و شهرسازی و دهیاری روستا پروژه ساخت پل را شروع کردیم و تا امروز حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بخشدار مرکزی قوچان با اشاره به این که حوزه راه و شهرسازی، ظرف سه سال گذشته ، آسفالت کشی 18راه روستایی انجام شده و نسبت به دوره های مشابه، 20 درصد رشد افزایشی داشته است تصریح کرد:سهمیه قیر از محل ماده۲۳در یکسال ونیم گذشته ۴هزارو ۴۶۶تن بوده که در کنار آن ۳هزارو ۳۱۷تن قیر از سهمیه جذب نشده در سطح استان اختصاص پیدا کرد.
ریحانی با اشاره به اینکه در حوزه گاز رسانی تا ابتدای دولت تدبیر و امید، 50 روستا در سطح بخش مرکزی گاز رسانی شده بود، اعلام کرد: ظرف دو ساله گذشته 21 روستا از نعمت گاز بهره مند شده اند و در حال حاضر گازرسانی 56 روستای دیگر نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته در فاز اول محورروستاهای قره شاهوردی و داغیان، 18 روستا با اعتبار 94 میلیارد ریال، قرارداد آن بسته شد و با پیگیری های انجام شده، روستای زادک نیز به پیمان اضافه شد.

بخشدار مرکزی قوچان افزود: بعد از گذشت یکسال کار لوله گذاری 18 روستا با پیشرفت فیزیکی 70 درصد انجام شده است و تنها پروژه روستای زادک به زودی کار آن شروع خواهد شد.

ریحانی با بیان اینکه سال گذشته با پیگیری مسئولین شهرستان، دو محور روستاهای شفیع و هودانلو نیز در دستور کار گازرسانی قرار گرفت، تصریح کرد: این پروژه پکیجی است در دو محوراز روستاهای شفیع و هودانلو شهرستان قوچان و یک محور را۷۰درصد دانست که عملیات گاز رسانی به ۳۴روستای قوچان و فاز چهار چناران که اعتباری بالغ بر 15 میلیارد و 700 میلیون تومان را شامل می شد.
وی در خصوص بنیاد مسکن ، با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون طرح هادی در 35 روستا در سطح بخش مرکزی شهرستان قوچان انجام است ،عنوان کرد: سال گذشته طرح های روستاهای مقصود آباد، ناوخ، قاسم اباد، فرخان علیا، اترآباد و بیگ نظر به اتمام رسید؛ امسال نیز طرح هادی در روستاهای برج، فرخان کهنه، نوروزی، حسن اباد و فیروزآباد اجرا می شود.

بخشدار مرکزی قوچان افزود: خوشبختانه  در چند سال گذشته در حوزه آبفای روستایی ،از 146 روستای سطح بخش مرکزی قوچان، 108 روستا و ۳۷روستای دیگر با 74 درصدتحت پوشش آب شرب قرار گرفته اند.
ریحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه، عمده مشکل روستایان بخش مرکزی چیست، اظهارکرد: قوچان کالبد کشاورزی و دامپروری است، وجود صنعت در شهرستان ضروری است  اما می بایست ابتدا این جنبه ها پررنگ تر و به صورت بهینه از امکانات استفاده شود.

وی ادامه داد: در سطح بخش مرکزی شهرستان قوچان بیش از 150 رشته قنات داریم که با این میزان قنات، باید به سراغ منابع آبی و لایروبی قنوات روستاها برویم ؛ لایروبی هیچ یک از روستاها به جز روستای عسگر آباد به طور کامل انجام نشده است که باید به همت مسئولین و مردم بتوانیم این کار مهم را عملی کنیم.

 بخشدار مرکزی قوچان با بیان اینکه اگر بخواهیم روستاییان را در روستا نگه داریم باید روی ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و دامپروری تمرکز کنیم، عنوان کرد: دولت تدبیر و امید، تسهیلات مشارکتی  با وام های بسیار کم بهره و شرکت های تعاونی در سطح روستایی را برنامه ریزی کرد و خوشبختانه در بخش مرکزی شهرستان قوچان دو طرح بزرگ، کشتارگاه صنعتی دام در روستای فرخان با بیش از 200 خانوارو مجتمع دامپروری کلیدر در روستای شفیع با 150 عضو کار را معرفی کردیم.
ریحانی افزود: به محض تخصیص اعتبار این دو پروژه عملیاتی می شود که به بالا بردن سطح اشتغال در بحث روستایی نیز کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در شهرستان قوچان زنجیره تولید نداریم اظهارکرد: متاسفانه با وجود اینکه بهترین گوشت، سیب، خشکبار و انگور و کشمش و گردو داریم, اما زنجیره تولید در شهرستان وجود ندارد و تنها در حوزه لبنیات چند کارخانه وجود دارد و برای ما بقی کاری انجام نشده است.
وی ادامه داد: نبود حلقه زنجیره تولید نقص بزرگی است و امیدواریم با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، بستری برای سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی و دامپروری شود.

ریحانی ادامه داد: در سطح بخش مرکزی شهرستان قوچان بیش از 150 رشته قنات داریم که با این میزان قنات، باید به سراغ منابع آبی و لایروبی قنوات روستاها برویم ؛ لایروبی هیچ یک از روستاها به جز روستای عسگر آباد به طور کامل انجام نشده است که باید به همت مسئولین و مردم بتوانیم این کار مهم را عملی کنیم.

بخشدار مرکزی قوچان با بیان اینکه اگر بخواهیم روستاییان را در روستا نگه داریم باید روی ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و دامپروری تمرکز کنیم، عنوان کرد: دولت تدبیر و امید، تسهیلات مشارکتی  با وام های بسیار کم بهره و شرکت های تعاونی در سطح روستایی را برنامه ریزی کرد و خوشبختانه در بخش مرکزی شهرستان قوچان دو طرح بزرگ، کشتارگاه صنعتی دام در روستای فرخان با بیش از 200 خانوارو مجتمع دامپروری کلیدر در روستای شفیع با 150 عضو کار را معرفی کردیم.

وی افزود: به محض تخصیص اعتبار این دو پروژه عملیاتی می شود که به بالا بردن سطح اشتغال در بحث روستایی نیز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام//ح.خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۴:۵۳ ۲۶ تير ۱۴۰۱
بهتر نیست دهستان قنوات شهرستان قم به بخش تبدیل بشه. بخش مرکزی قم هم کم جمعیت نیست.