تبریز؛

اختراع تخت فوق سبک مراقبت های ویژه توسط مخترع مراغه ای

عضو مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از ثبت سومین اختراع خود با عنوان تخت فوق سبک بخش مراقبت های ویژه خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛داود مومن بهادر گفت:این تخت دارای پمپ های تزریقی مختلفی جهت انفوزیون بیمار بوده که با plc و رایانه تخت لینک است و تمامی تزریق ها و انفوزیون ها را در دوزاژ و تایم های تعیین شده طبق دستور پزشک معالج به صورت هوشمندانه به اجرا می گذارد.

عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی تهران و شهید مدنی تبریز گفت: رایانه تخت در تایم های مختلف علائم حیاتی و ECG بیمار را به صورت دیتا به پزشک معالج ارسال کرده و پزشک معالج طبق علائم می تواند با پیامک دستور های جدیدی را جهت ادامه درمان به تخت ارسال کند.

به گفته وی این تخت دارای سیستمی است که سلول های سطحی مژه دار و موکوس ریه ها را تحریک می کند و موجب پس زنش ترشحات ریوی به سمت حلق و ساکشن شده در نهایت به حفظ ظرفیت حیاتی ریه ها منجر می شود و از تشکیل ترشحات جامد ریوی و عفونت های ناشی از آن جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه تخت با باتری 12 ولت، سیستم برق شهری و آمبولانس ها قابل شارژ بوده و دارای سیستم فیزیوتراپی است، افزود: این قابلیت ها و نیز فوق سبک بودن آن موجب شده تا در مواقع اضطرار مانند زلزله و ... در بیمارستان های صحرایی محل حادثه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این مخترع مراغه ای و عضو علمی مجله هاروارد در ادامه افزود: این تخت به صورت هوشمندانه از بیماران بدحال مراقبت می کند و دارای قابلیت رادیولوسنت به صورت نان اپتیکال است و اشعه را از خود عبور می دهد.

وی گفت: با استفاده از این اختراع در مراکز درمانی و بخش های ویژه در سطح دنیا دیگر جهت رادیولوژی پرتابل نیازی به جابجایی بیماران بویژه بیماران بدحال و فوق سنگین نبوده و اکیپ درمان می توانند به راحتی کاست رادیولوژی را در زیرتخت قرار دهند و به گرافی و چست اقدام کنند.

مومن بهادر با اشاره به اینکه این تخت فوق سبک و در حدود 4.5 کیلوگرم و با لوازم و تجهیزات حدود 27 کیلوگرم وزن دارد، گفت: این طرح تمامی شکنها و پوزیشن های اشاره شده در رفرنس ها را به ویژه 80 درجه به چپ و راست را طبق رفرنس جهت جلوگیری از زخم بستر داراست.

وی افزود: این تخت دارای پوزیشن صفر تا 80 درجه قسمت جایگاه قفسه صدری بوده که جهت برقراری حداکثر فشار سیستولی قلب الزامی است و همچنین دارای پوزیشن 0 تا 30 درجه قابل تنظیم در جایگاه فمور بوده که به دلیل اتساع پذیری زیاد سیستم وریدی به ویژه اندام های تحتانی این پوزیشن جهت برگشت راحت تر و بهتر خون و ریوی به سمت قلب ضروری است.

این اختراع بخش های مراقبت های ویژه ICU و CCU مراکز درمانی را متحول می کند.

این مخترع مراغه ای طی سال های 94 و 95 شمسی نیز دو دستگاه پیشرفته ماساژ قلب با قابلیت ونتیلاتور (احیای قلبی – ریوی ) با قابلیت رادیو لوسنت را برای اولین بار در جهان به ثبت ملی رسانده است.

داود مومن بهادر متولد 1351 خورشیدی در مراغه بوده که تاکنون 30 مقاله به مراکز معتبر علمی جهان ارائه داده است و به گفته خودش 18 اختراع در حال ثبت دارد.

این طرح در 31 مرداد سال جاری به شماره ثبت 89617 و طبقه بین المللی A61B به ثبت ملی رسیده است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.