مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: 46 تالاب در این استان شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ محمد خداپرست در کنفرانس آب ،محیط زیست وتوسعه پایدار در اردبیل افزود: تخریب مراتع و تبدیل آن به اراضی کشاورزی ، برداشت های غیر اصولی کشاورزان از منابع آبی و فرسایش خاک از معضلات جدی در اردبیل است که محیط زیست را تهدید می کند.

وی از شناسایی 46 تالاب در این استان خبرداد و گفت :یکی از مهمترین این تالاب ها تالاب سد میل مغان و سد یامچی است که تالاب یامچی اخیرا بدلیل هجوم ماهی های کاراس با تهدید زیستی مواجه شده است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل افزود: دشت اردبیل از لحاظ منابع آب بعنوان یک دشت ممنوعه در وضعیت بحرانی است و ادامه روند کنونی بدلیل عدم امکان تامین آب و فرونشست زمین در اردبیل به میزان 15 سانتی متر و تغییر کاربری اراضی وضعیت آن را وخیم تر می کند طوری که براثر برداشت بی رویه آب جهت مصارف کشاورزی ، صنعت و آشامیدنی میزان سطح آب های زیر زمینی به میزان 12متر افت داشته است.

خداپرست با اشاره به بروز خشکسالی در اردبیل بیان کرد : 17 استان در کشور دچار خشکسالی هستند که استان اردبیل هم جزو این استان ها بوده و سالانه متحمل خسارت فراوان در بخش کشاورزی شده است.

وی تکمیل و بروز رسانی مطالعات آمایش سرزمین ،اصلاح الگوی مصرف آب ، جلوگیری از آلودگی منابع آبی ،اجرای روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی ،رعایت حقابه های زیست محیطی ، جلوگیری از تخریب اراضی ،آموزش و تنویر افکارعمومی ،اجرای طرح تعادل دام و مرتع وجلوگیری از تخریب مراتع را از جمله برنامه های قابل اجرا دانست و پیشنهاد کرد: برای برون رفت از بحران آبی و زیست محیطی این برنامه ها در استان اردبیل به اجرا گذاشته شود .

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، شناسایی ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.