معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: دسترسی 90 درصد مردم به خدمات سلامت، نظرسنجی 90 درصد آنها و انجام مراقبت های لازم برای 90 درصد آنها اصلی ترین سیاست سال 95 است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش معاونان بهداشتی دانشّگآه هاي علوم پزشکی کشور که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بیماری های غيرواگير یکی از چالش های اصلی مردم ایران و جهان است. 

وی با اشاره به تعاملات دوسویه ایران با سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد در راستای برنامه های کاهش بیماریهای غيرواگير، تصریح کرد: پس از سه سال بررسی مستمر بالاخره برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غيرواگير به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسیده و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

معاونت بهداشتی وزارت بهداشت از مطالعه ای جهانی با حضور هزار و 800 نفر از 130 کشور برای رتبه بندی کشورها در حوزه پیشرفت سلامت خبرداد و افزود: در این مطالعه که بر اساس 33 شاخص به کشورها در زمینه های متفاوت نمره هایی از صفر تا 100 داده شده که نمره مجموع فعالیت های ایران 56 و برابر با ترکیه و عربستان است.

وی نمره ایران در پوشش همگانی سلامت را 80 دانست و افزود: پوشش همگانی سلامت به عنوان یکی از اهداف عمده طرح تحول این رقم را به 90 می‌رساند.

سیاری برخی از دستاوردهای ایران در حوزه پزشکی را دارای نمره 100 و در جایگاه بسیار خوبی خواند و ادامه داد: زایمان توسط افراد دوره دیده 99، بهبود تغذیه 90 و پوشش بیمه همگانی 90 بوده که این‌ موارد دستاوردهای بسیار خوبی برای پزشکی ایران است.

وی از کاهش نرخ مرگ‌ و میرهای زودرس، مرگ مادران در زایمان، کنترل بیماری‌های عفونی گرمسیری و بیماری‌های قابل کنترل خبر داد و گفت: در مطالعه دیگری فقر آهن در خانم‌های باردار ایرانی 14 درصد است که این رقم در آمریکا 17 درصد، در فرانسه 25 درصد و در ترکیه 28 درصد عنوان شده و این نرخ موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود که علت اصلی آن غنی‌سازی آرد با آهن از سال 76 و تجویز مکمل به خانم‌های باردار بوده است.

سیاری در خصوص ادغام آزمایشات ژنتیک اظهار داشت: تاکنون از تولد 10هزار کودک مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شده و علاوه بر آن 800 هزار زوج و یک‌ میلیون و 500 هزار نوزاد نیز غربالگری شده ‌اند.

وی بیماری‌های مزمن و غیر واگیر را موجب مرگ 38 میلیون نفر در دنیا خواند و بیان کرد:‌ در کشور ما 76 درصد علت مرگ‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از 17 میلیون از مرگ‌ها بر اثر سکته قلبی است، تصریح کرد: هشت میلیون و 300 هزار نفر در اثر سرطان و بیش از یک‌ونیم میلیون نفر نیز به دلیل دیابت در جهان فوت می کنند که به جز بیماری‌های غیرواگیر، افزایش چاقی، مصرف مواد دخانی، ایدز و روان‌گردان صنعتی نیز از مهمترین چالش‌های پیش‌روی کشور است که در برنامه‌ ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به این چالش‌های پرداخته شده است.

وی ادامه داد:‌ در طرح تحول سلامت زیرساخت‌های لازم با 15 برنامه‌ و 10پروژه پشتیبان در سراسر کشور به این چالش اختصاص داده شده است.

سیاری اولویت اصلی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را روستا نشینان، ساکنان حاشیه شهرها و شهرستان‌های محروم دانست و افزود: تاکنون هزار و 955 خانه بهداشت و 344 مرکز بهداشتی جدید در روستاها احداث شده که تعداد پزشکان از چهار هزار و 489 نفر به 6 هزار و 700 نفر در این مناطق رسیده که علاوه بر این، در مناطق روستایی دسترسی به داروها از 350 قلم به 436 قلم در روستا‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزوده شدن 2مکمل جدید به طرح مکمل یاری بیان کرد: از طراحی شبکه شهری سه هزار و 664 پایگاه سلامت و بیش از 2 هزار مرکز جامع سلامت راه‌اندازی شده و 9 هزار و 949نیرو جدید نیز به صورت خرید خدمت از بخش خصوصی به کار گرفته‌ایم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اقدامات فوق را زیرساخت‌های لازم برای فراهم کردن ادامه راه دانست و افزود: همکاری بین بخشی و توانمندسازی مردم در حفاظت از سلامت و مراقبت از خود به استراتژی اصلی برای مقابله با بیماری‌های مزمن و خطرات آن‌ها است.

وی با اشاره به تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سال های 1394 تا 1404، ابراز داشت:‌ ادغام برنامه‌ پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر یکی از اولویت ‌های اصلی سال 95 است که در این راستا با اجرای سیاست 90،90،90 انجام می‌شود.

سیاری گفت: منظور از سیاست 90،90،90 فراهم کردن دسترسی 90درصدی مردم به خدمات نوین سلامت در حوزه مراقبت‌های اولیه، شناسایی عوامل خطر برای 90درصد از آنها و سپس انجام مراقبت‌های لازم برای 90 درصد این افراد است که امیدواریم در بازه زمانی یک ساله این شعار تحقق یابد.

وی وجود نظم و همدلی را لازمه موفقیت‌ در تحقق این شعار خواند و تصریح کرد: آموزش مستمر کارکنان به منظور توانمندسازی و ایجاد انگیزه کار از دیگر ضروریت دستیابی هدف است.

معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی تشکیل ستاد اجرایی، تدوین برنامه ملی، اجرای برنامه آموزشی آبشاری، تحلیل اصطلاحات از طریق سامانه سیب، مطالعه سند ملی و اسناد پشتیبان و اطلاع رسانی همگانی برای مشارکت در این امر را از جمله پیش‌نیازهای حرکت در مسیر تحقق این هدف دانست و افزود: در مناطقی که دسترسی به خدمات نوین سلامت فراهم شده باید بسته سلامت نیز عملیاتی شود.

وی اظهار داشت‌: از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، تشکیل بسیج ملی برای خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی وسرطان است که در آینده‌ای نزدیک عملیاتی می‌شود.

سیاری یاد‌آور شد: توجه به کمیت در کنار کیفیت خدمات نیز به منظور اندازه‌گیری و بررسی آمارها ضروری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.