اسکلت مرد 7 هزار و 500 ساله در موزه حمام چهار فصل اراک رونمایی شد.

حمام چهار فصل اراک میزبان اسکلت 7 هزارو 500 ساله
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ؛ در مراسمی با حضور مسئولین استانی از اسکلت مرد 7500 ساله در  موزه حمام چهار فصل اراک رونمایی شد.

 این اسکلت که مرداد ماه امسال در تپه باستانی سرسختی علیا شهرستان شازند  کشف شده بود  ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان این استان در موزه چهار فصل اراک رونمایی شد. 

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این مراسم  گفت: فعالیت های کاوشی در منطقه قلعه «سرسختی» شهرستان شازند استان مرکزی سبب کشف یک اسکلت کامل در این منطقه شده است که دارای ویژگی خاصی از جمله دارا بودن دندانهایش به صورت کامل است.

حسینی افزود: قلعه «سرسختی» شهرستان شازند استان مرکزی این روزها به دلیل کاوش های باستان شناسی، مورد توجه قرار گرفته است. این قلعه که سال 81 ثبت ملی شده اکنون به محلی برای کاوش های باستانی تبدیل شده است.
وی گفت: به همراه رونمایی از این اسکلت 100 شی تاریخی دیگر رونمایی شد.
سرپرست تیم کاوش در قلعه سرسختی علیا در رابطه با کشف اسکلت با قدمت 7 هزار و 500 سال در محوطه باستانی قلعه سر سختی علیا می گوید: قلعه سرسختی علیا در شهرستان شازند استان مرکزی قرار دارد و براساس مطالعات جغرافیایی، این محدوده در حاشیه شرقی زاگرس مرکزی و در دروازه ورود به فلات ایران واقع شده است.

کاکا مهمترین یافته در کاوش قلعه سر سختی علیا را اسکلتی مربوط به یک انسان دانسته و می گوید: از یافته های مهم این محوطه می توان به اسکلت یک انسان مربوط به دوره نوسنگی اشاره کرد.

وی افزود: براساس تاریخ گذاری صورت گرفته، اسکلت مربوط به 7 هزار و 500 سال پیش بوده است. این اسکلت به صورت جنینی یا چمباتمه ای در عمق 6 متری از سطح ترانشه به دست آمده است.

کاکا می افزاید: در کنار این اسکلت، اشیایی همانند لاک لاکپشت، ظرف حاوی استخوان، ابزار سنگی، سنگ آتش زنه، اجاق و هاون سنگی به دست آمد. دلیل قرار گرفتن این اشیاء در کنار اسکلت، اعتقاد به جهان پس از مرگ بوده است.

  انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، اسکلت ، حمام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.