معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:۵۰ درصد مرگ و میرها در آذربایجان‌شرقی به دلیل بیماری های قلبی عروقی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تبریزی در مراسم گرامیداشت روز جهانی بهداشت محیط با اعلام این مطلب گفت: طرح تحول نظام سلامت به دنبال پوشش فعال همه مردم بوده و حداکثر حفاظت مالی را از مردم به عمل می آورد.

وی افزود: هدف دیگر این طرح، ارائه بسته خدمتی جامع و هدایت یافته است که در واقع بهداشت محیط بخشی از این هدف است.

تبریزی با اشاره به هسته های کلیدی سند تدبیر توسعه استان، یادآور شد: سه هسته ارتقای نظام ارائه خدمات سلامت در جامعه، استانداردسازی و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و بهبود سبک زندگی جامعه در حوزه عملکردی معاونت بهداشتی تعریف می شود.

وی همچنین در تشریح عملکرد مجتمع های سلامت گفت: ۳۵ مجتمع سلامت در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، در استان فعالیت می کنند که از این تعداد ۲۰ مجتمع سلامت در شهر تبریز فعال است.

تبریزی افزود: مشارکت بخش دولتی و خصوصی در ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن امکان پذیر گشته است.

وی با تاکید بر نقش بهداشت محیط در بهبود سبک زندگی گفت: در کشور ما روزانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ نفر در نتیجه سوانح، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی و سرطان جان خود را از دست می دهند که  بخشی از علل ایجاد این موارد، به سبک زندگی نادرست بر می گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: بهداشت محیط برای کاهش آسیب های ناشی از بیماری ها آستین بالا زده و عوامل پر خطر رفتاری را در جامعه معرفی کند.

تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در فرهنگ سازی گفت: در طول سال کمپین افزایش تحرک بدنی، کمپین کاهش مصرف دخانیات و کمپین کنترل خشم و مدیریت استرس اجرا می شود.

وی در خصوص افزایش مصرف دخانیات در جامعه به خصوص قلیان هشدار داد و تاکید کرد: تنباکوهای معطر حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد افزودنی و اسانس بوده که سرطان زا است.

تبریزی گفت: بنزن موجود در توتون و تنباکو در سه تا ۱۵ سال منجر به سرطان خون می شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.