رییس موسسه سرم سازی رازی گفت: این موسسه در حال راه اندازی آزمایشگاه مرکزی و نیمه صنعتی به صورت ساختاری جداگانه در این موسسه برای بهره برداری از واکسن های تحقیقاتی است.

تولید یک‌ونیم میلیون دز واکسن تب برفکی تا پایان سال/ اختصاص 200 میلیون بودجه به تولید واکسن دامپزشکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کهرام رییس موسسه رازی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی که در این موسسه برگزار شد، با اشاره به طرح ساخت واکسن های نو ترکیب اظهار داشت: ‌این نوع واکسن در حوزه تکنولوژی و مهندسی ژنتیک در امور دام بوده که نزدیک به 14 سال بر روی ان تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است. 

وی بیان کرد: طرح این نوع واکسن از کشور کوبا بوده و موسسه رازی با بدست اوردن دانش فنی ان کار تولید اش را شروع کرده است.

کهرام ادامه داد: ابزار ساخت واکسن های نو ترکیب با بقیه فرق دارد و اکنون مراحل آزمایشگاهی آن به پایان رسیده و مرحله نیمه صنعتی آن در حال انجام است.

رییس موسسه سرم سازی رازی با بیان اینکه در این موسسه، معاونت تحقیقات برای انجام کلیه برنامه‌های پیشگیری دامپزشکی شکل گرفته، افزود: سرم سازی رازی با هماهنگی سازمان دامپزشکی تمامی مسائل مربوط به دامپزشکی و واکسن‌های آن را بر عهده دارد که در معاونت تحقیقات بخش تحقیق و توسعه، وظیفه توسعه واکسن‌های مختلف دامی را بر عهده دارد تا با هماهنگی با معاونت تولید انواع روش‌های واکسن با نظم خاصی صورت بگیرد. 

وی ابراز داشت: با هماهنگی میان سازمان دامپزشکی، وزارت علوم و بهداشت پژوهشکده‌های مختلف دامپزشکی در سراسر کشور شکل گرفت و در آن کارهای مقدماتی و تحقیقاتی در زمینه واکسن‌ در حال اجرا است. 

کهرم ادامه داد:‌ بخش ژنومیک این موسسه در گذشته به صورت ساختاری جداگانه بود، اما امروز وظیفه تحقیق و پژوهش بر روی واکسن‌های نوترکیب را بر عهده دارد و موسسه رازی این بخش را برای انجام کارهای آزمایشگاهی و تولید واکسن در مراحل نیمه صنعتی راه اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم موسسه رازی راه اندازی یک آزمایشگاه صنعتی و نیمه صنعتی بوده برای تولید واکسن است، اظهار کرد: جای واحد ترخیص در موسسه رازی خالی بود که من امیدوارم با راه اندازی این گروه یکی از صنعت‌های بسیار مهم در تولید واکسن در کنار گروه بیوانفورماتیک شکل بگیرد.

رییس موسسه سرم سازی رازی ادامه داد:‌ گروه بیولوژیک کمک بزرگی به موسسه رازی کرده تا کار تولید واکسن و تحقیقات آن آسان‌تر شود به همین خاطر در سال جاری ما افرادی را در این حوزه به کار گرفته ایم. 

وی تاکید کرد: گروه ایمونولوژی در کنار کارگروه اپیدمولوژی در جهت توسعه برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌ها شکل گرفته و موسسه رازی با راه اندازی سازمان تحقیقات بازار سعی در فروش واکسن‌های مختلف از جمله کلون سی کرده است.

کهرام اظهار کرد:‌ طی یک سال اخیر 50 نفر از فارغ التحصیلان را به عنوان هیئت علمی از میان 400 نفر از افراد ثبت نام کرده جذب موسسه رازی شدند که این امر یک تحول بزرگی طی سالیان اخیر محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: کتابچه‌ای تحت عنوان دارایی‌های موسسه رازی در یک نسخه به چاپ رسیده که در آن 80 فناوری به صورت مستند ارائه شده، همچنین 6 هزار برگ سند تحقیقات فناوری در موسسه رازی پس از 10 ماه کار پژوهش به صورت یک کتاب جداگانه با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی جمع آوری شده است.

کهرام تصریح کرد: 40 جلد کتاب مطالعات امکان سنجی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی به  چاپ رسیده است و اخیرا با امضای تفاهم نامه‌ای با دانشگاه تهران واکسن‌های تولیدی این موسسه با نوع مشابه خارجی‌اش مقایسه شده است.

وی ادامه داد: واکسن‌های ساخت این موسسه در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، خراسان و خوزستان آزمایش شده که نتیجه آن کیفیت بالای واکسن‌های موسسه رازی نسبت به نوع مشابه خارجی آن است.

رییس موسسه سرم سازی رازی تدوین سیاست‌های تحقیقاتی دامپزشکی و تجاری سازی محصولات را از دیگر برنامه‌های این مؤسسه دانست و افزود: درصدد هستیم بین یک تا یک و نیم میلیون دُز  واکسن تب برفکی روغنی تا پایان سال تولید کرده و به بازار تحویل دهیم.

کهرام با بیان اینکه برای یک سری از پروژه‌ها بودجه خاصی در نظر گرفته شده، افزود: برای طرح‌هایی که تحقیقات آن به پایان رسیده و در مرحله تولید انبوه است، بودجه‌ای تا 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده که در این راستا طرح تولید واکسن برولسوز در سیاست R&D قرار دارد و ما سعی کردیم با تحقیقات گسترده مدت نگهداری این واکسن را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: واکسن تب برفکی با کیفیت بالایی در این مؤسسه تولید می‌شود و اکثر دامداران کشور این نوع واکسن را نسبت به نمونه خارجی آن ترجیح می‌دهند.

رییس موسسه سرم سازی رازی با بیان اینکه تولید واکسن تب برفکی به شکل روغنی در مرحله آ‌زمایشگاهی انجام شده و این واکسن ایمنی دام را در برابر بیما‌ری‌های افزایش می‌دهد، افزود: این واکسن از ابتدا امسال به تولید رسیده و قرار است هرچه سریعتر دامداری‌های سراسر کشور تحویل داده شود.

وی تصریح کرد: مؤسسه رازی به وسیله شرکت‌های دانش بنیان اداره می شود که توانسته واکسن عاری از پروتئین تولید کند و یک بخش مجزایی برای آن در نظر گرفته شده است.

کهرام بیان کرد: تمام مراحل تولید واکسن IPD طی شده که اکنون در حال اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی انبوه آن هستیم.

وی افزود: واکسن تب سه روزه که یکی از بیماری‌های کشنده دامی محسوب می شود، همچنین واکسن PPR در حال اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی برای تولید آزمایشگاهی تا آخر سال است که در این میان واکسن کلون بیش از یک میلیارد دز در کشور تولید و به دست دامداران کشور می‌رسد.

رییس موسسه سرم سازی رازی یادآور شد: در هفته دامپزشکی برنامه جدی در دستور کار موسسه رازی بوده است که واکسن‌های طیور خانگی را که برای شرکت‌های دانش بنیان است تولید و به بازار عرضه کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار