نماینده مردم تبریز، آذرشهر و تبریز در مجلس از وجود حدود 500 هزار حاشیه‌نشین در این کلانشهر خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سعیدی، با انتقاد از وجود 11 میلیون حاشیه نشین در کشور، عمده علت شیوع حاشیه نشینی در کلانشهر تبریز را مهاجرت بی‌رویه به دلیل سوء مدیریت‌ها دانست و یادآور شد: هیچ دولتی برای مدیریت این معضل هیچ گونه اقدام و تلاشی نکرده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه تاکنون هیچ‌گونه تلاشی برای رفع ریشه‌ای معضل مهاجرت‌ها و به تبع آن حاشیه‌نشینی در کلان شهر تبریز انجام نشده، تصریح کرد:  نه تنها هیچ‌گونه اقدامی در رابطه با مدیریت این موضوع و کاهش مهاجرت‌ها صورت نگرفته بلکه مسؤولان همان روند گذشته را با بی‌توجهی تمام ادامه داده‌اند.

وی از وجود نزدیک به 500 هزار حاشیه نشین در کلانشهر تبریز خبر داد و گفت: در حالی هیچ‌گونه اقدامی برای مدیریت معضل حاشیه‌نشینی صورت نگرفته که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است.

وی بر لزوم چاره اندیشی مسؤولان برای ساماندهی و مدیریت معضل حاشیه نشینی کلانشهر تبریز تا سال 2018 تأکید کرد و یادآور شد: از آنجایی که حاشیه‌نشینان بر موضوع گردشگری ارجحیت دارند، بنابراین در وهله اول باید هدف مدیریت در این شهر، سروسامان دادن به وضعیت حاشیه‌نشینان باشد و در مرحله بعد در جهت رونق گردشگری این کار صورت پذیرد که به این منظور مسؤولان باید گام‌های اساسی بردارند.

سعیدی با انتقاد از اینکه جمعیت حاشیه‌نشین کلانشهر تبریز در بیغوله‌ها و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، یادآور شد: این افراد در وضعیت بسیار نامناسب و بدی زندگی می‌کنند و از نبود امکانات بهداشتی و درمانی مناسب رنج می‌برند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از بی‌توجهی نسبت به مدیریت حاشیه‌نشینی در برنامه‌های کلان اقتصادی انتقاد کرد و گفت: هر چند طبق برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه قرار بود دولت‌ها هر ساله ده درصد از معضل حاشیه‌نشینی را کاهش دهند اما متأسفانه نه تنها این کار عملیاتی نشد بلکه با بی‌توجهی تمام این معضل در کشور افزایش یافت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، بر لزوم ارائه تسهیلات مناسب به حاشیه‌نشینان برای نوسازی بافت‌های فرسوده تأکید کرد و یادآور شد: بافت فرسوده زمانی اصلاح می‌شود که خود مردم مشارکت داشته باشند البته در کنار این امر باید به ارائه تسهیلات مناسب و ارزان قیمت هم توجه کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بهتر است در مناطق حاشیه‌نشینان، مجتمع‌های مسکونی مناسب احداث شود و و تمام دبناهای در این مناطق هم شناسنامه دار شده و در کنار این، به احداث و ایجاد مرکز اطلاعات جامع و ویژه در این مناطق توجه شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر زندگی شهری تأثیر بسیار زیادی بر زندگی روستایی گذاشته است، افزود: متأسفانه مهاجرت‌ها از روستاها به طرز بسیار نگران‌کننده‌ای در حال افزایش بوده، این در حالی است که به دنبال مهاجرت‌ها معضل حاشیه‌نشینی در شهرها روز به روز در حال افزایش بوده که زنگ خطری جدی برای زندگی شهری محسوب می‌شود.

سعیدی از بی‌توجهی تمام دستگاه‌ها و مسؤولان نسبت به اقتصاد و معیشت روستایی انتقاد کرد و ادامه داد: البته خشکسالی، نبود امکانات مناسب و میل به زندگی شهری به دلیل نبود امکانات و مراکز تفریحی و آموزشی  هم از جمله دلایل شیوع حاشیه‌نشینی است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم احیای اقتصاد و معیشت روستایی تأکید کرد و یادآور شد: صنایع کشاورزی و دامداری از جمله صنایعی است که در گذشته از رونق خاصی برخوردار بوده اما بنا  به دلایلی فعالیت این صنایع در روستاها کمرنگ شده‌اند از این رو رونق و احیای این صنایع می‌تواند علاوه بر تأثیر مثبت در اقتصاد کشور از مهاجرت روستاییان و به تبع آن حاشیه‌نشینی جلوگیری کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به طور قطع اگر روستاها به فعالیت اقتصادی وارد شوند بسیاری از مشکلات آنها و کشور برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/ش


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.