وبسایت "اویل پرایس" در مطلبی به پیش‌بینی تاثیر توافق نفتی اوپک بر بهای نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت تحلیلی "اویل پرایس" در مطلبی درباره توافق نفتی اخیر اوپک نوشت: اوپک هفته گذشته در یک اقدام باورنکردنی برای اولین بار از زمان بحران مالی 2008 تصمیم به کاهش تولید نفت خود گرفت. جزئیات این توافق در ماه نوامبر نهایی خواهد شد؛ اما تاثیر روانی همین توافق مقدماتی بهای نفت را روز چهارشنبه بیش از 6 درصد و روز پنجشنبه یک درصد دیگر افزایش داد. 

نکته جالب در این میان، عقب‌گرد 180 درجه‌ای عربستان از موضع قبلی خود طی 2 سال گذشته بود. بسیاری از کارشناسان نفتی، دلیل تغییر موضع این کشور را کاهش شدید درآمدهای نفتی آن و پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی از تداوم رکود در بازار نفت در سال 2017 می‌دانند که در نهایت باعث شد عربستان، افزایش بهای نفت را به کاهش سهم خود در بازار ترجیح دهد.

اویل پرایس در ادامه نوشت: با این حال، دو دلیل عمده وجود دارد که نشان می‌دهد توافق نفتی اخیر اوپک شاید هیچگاه نهایی نشود. دلیل اول اینکه، این سازمان در نشست اخیر خود سقفی را برای تولید نفت هر یک از اعضا در نظر نگرفت. بنابراین، مشخص نیست چه کشوری به چه میزان تولید نفت خود را کاهش خواهد داد و آیا سقف تولید هر کشور مورد پذیرش آن کشور قرار خواهد گرفت یا خیر.

دوم اینکه چنانچه طبق گزارشها، قرار باشد سقف تولید نفت اوپک از سطح 33.24 میلیون بشکه در روز به 33 میلیون بشکه برسد،‌ کاهش 200 هزار بشکه‌ای نفت تاثیر محسوسی بر بهای نفت نخواهد داشت. ضمن اینکه طبق گفته‌ها، ایران، نیجریه و لیبی از کاهش تولید نفت خود مستثنی شده‌اند و به آنها اجازه داده شده است تولید خود را به بالاترین سطح ممکن برسانند که در این صورت، در ازای کاهش 200 هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک، حدود 1.5 میلیون بشکه به ظرفیت تولید آن اضافه خواهد شد. بنابراین، با وجود تاثیر روانی فوق‌العاده این توافق طی هفته گذشته،‌ پیش‌بینی امکان‌پذیر نبودن اجرای آن ممکن است به زودی بهای نفت را به سطح قبلی خود بازگرداند.

علاوه بر دو عامل فوق، عراق نیز می‌تواند مانعی بر سر راه توافق نهایی اوپک باشد. این کشور که پس از پایان سالهای جنگ، تا مدتها مورد توجه ویژه اوپک قرار داشت تا با افزایش تولید نفت بتواند اقتصاد خود را احیا کند، اکنون دیگر مانند ایران، نیجریه و لیبی از امتیاز ویژه برخوردار نیست و به همین دلیل، مقامات نفتی این کشور ممکن است از محدودیت نفتی بیشتر اوپک تمکین نکنند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار