وب‌سایت بلومبرگ در گزارشی به بررسی شانس شهروندان آمریکایی برای دادخواهی از دولت عربستان پرداخت.

آیا خانواده قربانیان 11 سپتامبر می‌توانند از دولت عربستان دادخواهی کنند؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، سرنوشت دادخواهی خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر علیه عربستان سعودی در حال حاضر مبهم است.

قانون عدالت علیه حامیان تروریسم مصوبه کنگره در روز پنج‌شنبه عملاً باید به این دادخواهی اجازه اجرا بدهد. اما این خانواده‌ها باید اثبات کنند که حوادث یازده سپتامبر در پی فعالیت‌های عربستان سعودی صورت گرفته‌اند تا دادگاه‌های فدرال اختیارات قانونی برای رسیدگی به آنرا داشته باشند.
موضوعات قانونی بسیار تخصصی هستند. قانون فوق ممکن است از سوی عربستان سعودی یک تهدید محسوب شود یا در سطح یک عمل نمادین از سوی کنگره باقی بماند. البته به نظر می‌رسد عربستان این مورد را یک خطر جدی در نظر بگیرد.

«باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا این قانون را وتو کرد و آن را مثال بدی برای دیگر کشورها که قصد دادخواهی علیه دولت آمریکا دارند، توصیف کرد.

کنگره برای تصویب این لایحه یک قانون دیگر به نام مصونیت دولت‌های خارجی را اصلاح کرد. براساس این قانون امکان دادخواهی یک دولت خارجی در دادگاه‌های آمریکا وجود ندارند، مگر در موارد خاص، برای مثال ارتباط تجاری دولت خارجی با دولت آمریکا.

لایحه تروریسم یک استثنا جدید را اضافه کرده است. بنابر این لایحه یک آمریکایی می‌تواند از یک دولت خارجی برای خسارت‌های وارده دادخواهی کند. این عمل ممکن است در آمریکا و در پی یک اقدام تروریستی بین‌المللی در این کشور رخ داده باشد؛ یا یک اقدام آسیب زننده از سوی دولت خارجی در هر مکان دیگری اتفاق افتاده باشد.

به زبان ساده می‌توان گفت، زمانیکه یک اقدام تروریستی در آمریکا صورت گیرد شهروند آمریکایی می‌تواند از یک دولت خارجی دادخواهی کند، در صورتیکه دخیل بودن دولت خارجی در حمله را اثبات کند. پس اگر عربستان سعودی  از القاعده حمایت کرده باشد با اینکه این اقدام در خاک خودش بوده، باز هم در حادثه یازده سپتامبر دخیل بوده و در دادگاه قابل پیگیری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
آیا مردم افغانستان که آمریکا به بهانه بن لادن به آنجا حمله کرد و میلیونها نفر را بیخانمان کرد میتوانند شکایت کنند؟
آخرین اخبار