سلطانی فر گفت: یکی از نمادهای بازار عودلاجان تجلی مکمل بودن بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی عودلاجان با حضور سلطانی فر معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهندس چمران رئیس شورای شهر، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی ، ملکی شهردار منطقه 12 و دیگر مسئولان برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم بازارچه افتتاح شد و مسئولان از مغازه‌ها بازدید کردند.
 
سلطانی فر معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم گفت: ما در ابتدا از همه مسئولان که برای افتتاح بازارچه زحمت کشیده اند تشکر می‌کنم. می‌توانم بگویم ما اعتیادهای مختلفی داریم که برایمان مضر است اما گونه‌ای از اعتیاد یکی از عادت‌های خوب مردم است این گونه که مردم برای حفظ میراث فرهنگی و هویت تاریخی کشور همکاری دارند حتی شاهد این اعتیاد در سال‌های اخیر در شهرداری تهران هم بوده ایم و این همکاری سه جانبه میراث فرهنگی، شهرداری و بخش خصوصی باعث شده است که بازارچه عودلاجان افتتاح شود. همچنین وزارت راه و شهرسازی و مسئولان ذی ربط اهتمام ویژه‌ای دارند که بناهای تاریخی مرمت شود و به نسل‌ها بعدی انتقال پیدا کند.
 
وی ادامه داد: قرار بود شرایطی به وجود بیاید تا مرمت بناهای تاریخی برای همه مسئولان یک ارزش باشد و ما این قدم اول را با موفقیت برداشتیم، خوشبختانه ما امروز از حمایت و پشتیبانی مسئولان بهره‌مند شده‌ایم. همچنین یکی از نمادهای بازار تجلی مکمل بودن سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که مدل مشارکتی در این بخش صورت گرفته است. مرمت و بازسازی بناهای تاریخی را از سه سال گذشته شروع کرده ایم و با پول غیر دولتی و بخش خصوصی، کاروانسراها، خانه‌های قدیمی بازسازی می‌شوند و از تخریب بناها جلوگیری شده است، تاکنون 200 بنا را با بخش خصوصی قرارداد بسته‌ایم تا برای حفظ و حراست میراث ارزشمند فرهنگی، تاریخی قدم‌های اساسی برداریم.
 
در ادامه مهدی چمران اظهار داشت: از همه عزیزانی که برای بازسازی زحمت کشیده اند تشکر می‌کنم. خوشحالم که بازارچه عودلاجان دوباره جان گرفته است ، در گذشته این مغازه‌ها رونق داشته‌اند چراکه کودکی من در این منطقه گذشته است، انشاالله با همکاری مردم و مسئولان این مسیر را ادامه بدهیم و حتی بافت مسکونی هم احیا شود.
 
محمودیان مدیر کل سازمان صنایع دستی نیز، عنوان کرد: ماحصل مدل مشترک سه ضلعی اینها آن چیزی است که امروز شاهد افتتاح اولین بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی هستیم. از آنجایی که ایران سومین تولید کننده صنایع دستی است اما در سال 95 ما اولین بازارچه دائمی صنایع دستی را افتتاح کرده‌ایم. این را به فال نیک میگیریم که این بازارچه در قلب بازار تهران افتتاح شده و از شهرداری تهران، شهردار منطقه 12، اعضای شورای شهر، معاونت میراث فرهنگی تشکر می‌کنم.
 
پیروز حناچی معاون راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: اواخر سال 89 کسبه محلی آمادگی خود را برای همکاری احیاء بازارچه اعلام کردند. ما تجربه پامنار را برای مرمت داشتیم و بیشتر مردم از ما درخواست داشتند که عودلاجان مانند پامنار مرمت کنید. خوشحالم علی رغم همه مشکلات بازارچه امروز افتتاح شد.

عابد ملکی شهردار منطقه 12 عنوان کرد: این پروژه با همکاری سه جانبه میراث فرهنگی، مردم و شهرداری شکل گرفته است و به قدم بزرگی برای احیاء کیفیت مرکز تاریخی تهران برداشته است.

وی ادامه داد: خبر خوبی امروز برای شما دارم نوع مشارکت در جنوب 15 خرداد که طراحی شده است و مرمت را از شمال تا خیابان پامنار و از غرب کوچه حاجی و مروی آغاز کرده ایم تا حضور گردشگران در این اماکن تاریخی احیا شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی عنوان کرد: در گذشته این بازارچه وضعیت خوبی نداشت اما با همکاری چند جانبه باعث افتتاح فاز اول بازارچه هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار