مراسم یادبود مرحوم «دهر مندرنات» شاعر، ادیب و پژوهشگر هندی كه در سال 94 كتاب خود را تقدیم رهبر معظم انقلاب اسلامی كرد، سه شنبه 13 مهرماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم یاد بود «دهر مندرنات» نویسنده و شاعر آثار مطرح در مدح رسول اكرم (ص) و خاندان پاك و مطهرشان، كه چند روز پیش دارفانی را وداع گفت، ساعت 15 سه‌شنبه 13 مهرماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.
 
در این مراسم مسئولان حوزه هنری به همراه جمعی از شاعران حضور خواهند داشت و به ذكر خاطراتی از چند دوره حضور «دهر مندرنات» در كشورمان و تشریح جایگاه ادبی این شاعر كشور هند می‌پردازند.
 
چندی پیش كتاب ارزشمند «هماری رسول» از آثار پرفسور دهر مندرنات كه آثار 450 شاعر هندو را به زبان اردو جمع آوری كرده در همایش باران غدیر حوزه هنری رونمایی شد.
 
خانواده پروفسور دهر مندرنات همواره از مداحان پیغمبر اسلام و خاندان پاكش بودند و پدر بزرگ و پدر و عموی وی در سمینارها و كنفرانس‌های مختلف در هند و خارج از هند به مداحی و مرثیه خوانی پرداختند و ایشان نیز به نوبه خود این روایات را زنده نگه داشت. آثار منظوم وی در مدح خدا و رسول(ص)  و ائمه اطهار (ع) در قالب حمد و نعت، مناقب، قصاید و مراثی در روزنامه ها و مجلات معتبر هند و دیگر كشورها به چاپ رسیده است.
 
از جمله آثار «دهر مندرنات» می‌توان به حیات و شخصیت، ایشور الله تیری نام (مجموعه آثار منظوم دینی آقای امن لكهنوی)، آیینه در آیینه (مجموعه داستان)، سیل عقیدت و صحیفه نور (مجموعه آثار منظوم خانواده امن)، هماری رسول (مجموعه ای از آثار منظوم 400 شاعر غیر مسلمان هند)، عزاداری امام حسین(ع) ایك آفاقی تحریك، انوار عقیدت اشاره كرد.
 
وی همچنین آثاری را به زبان هندی منتشر كرده است كه  دلی و آزادی، دلی و اگست كرانتی، چیتنا كی استر،  پورنتا كی اور،  وارتالاپ پری چرچا اور بهاشن كلا،  اجالی كی اور،  جنگ آزادی، مون كب تك از آن جمله است.
 
دهر مندرنات در سفری كه به ایران داشت، كتاب خود را در مراسم دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی به حضرت آیت الله خامنه‌ای تقدیم كرد.
 
برای تماشای ویدئو شعرخوانی دهرمندرنات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توانید به این لینك مراجعه كنید.
 
همچنین علاقه‌مندان برای حضور در مراسم یادبود پرفسور دهر مندرنات می‌توانند در زمان یاد شده به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه كنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار