نشست خبری سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه، علیرضا کریمی صارمی مدیر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، حسن دزواره مدیر امور بین الملل انجمن سینمای جوان و جشنواره فیلم کوتاه تهران و فرنوش حبیب‌نژاد مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوان، صبح امروز در محل این انجمن برگزار شد.

فرید فرخنده کیش دبیر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه به عنوان یکی از قدیمی ترین جشنواره ها معرفی می شود. سی و سومین جشنواره از ۱۸ تا ۲۴ آبانماه مثل سال گذشته در پردیس چارسو برگزار می‌شود. 

وی افزود: این جشنواره در سه بخش ملی و بین المللی خواهد بود.  در کل ۱۸۹۴ اثر داریم. یک بخش جنبی هم داریم که شامل تقدیر از فعالان انجمن و برگزاری اولین همایش بزرگ جشنواره فیلم کوتاه، ورک شاپ، جلسه نقد و بررسی می شود. امسال توجه خاصی به محیط زیست و آثار و سینمای اقتباسی خواهیم داشت. 

فرخنده کیش ادامه داد: امسال شکل انتخاب و داوری فیلم‌ها تغییراتی خواهد داشت. ۲۰ مشاور در انتخاب فیلم ها کمک کرده اند و به هیات انتخاب مشاوره داده اند. 

وی با اشاره به همیاری خانه کتاب اظهار داشت: اعطای جوایز بخش سینمای اقتباسی را خانه کتاب برعهده گرفته است.
 
حسن دزواره مدیر امور بین الملل هم در این مراسم گفت: جشنواره فیلم کوتاه ۹ سال پیش جهانی شد و حالا جهانی‌تر خواهد شد. امسال بیشتر از هر سال فیلم دریافت کردیم. تعداد ۳۰۶۸ فیلم بین المللی دریافت کردیم و از فرانسه، بلژیک، ایتالیا، آلمان بیشتر از ۱۰۰ فیلم و بقیه کشور ها کمتر از ۱۰۰ فیلم ارسال کرده اند.  آمار و ارقام کامل و دقیق به طور کامل در سایت جشنواره و سایت انجمن وجود دارد.

دزواره اظهار داشت: در گذشته فیلم ها به صورت دی وی دی به جشنواره می رسید و مشکلات و آسیب های خود را داشت. اما به محض باز شدن پلات فرم فیلم‌ها قابل آپلود است. زمان ۳۰ دقیقه است و حتی ۱۰ ثانیه بیشتر مورد قبول واقع نمی‌شود.

ما در جریان انتخاب فیلم ها فقط به مخاطب فکر می کنیم و نمیخواهیم سالن را ترک کند. بخش بین الملل ۵ داور دارد. ۴ داور خارجی و یک داور ایرانی است. ما داوران را هرساله به وزارت ارشاد و معاونت سینمایی معرفی می کنیم؛ چون نظرات آنها مهم است. جایزه بزرگ جشنواره ۶ هزار یورو است. ۴ جایزه ۳ هزار یورویی داریم، دو جایزه ۲ هزار یورویی. بخش ویدئو آرت غیر رقابتی است.  فیلمسازان فیلم کوتاه در تمام جهان یک ارگان مشترک به نام کنفرانس بین المللی فیلم کوتاه دارند. کشور ما از ۱۷ سال پیش عضو این کنفرانس است.

علیرضا کریمی صارمی مدیر جشنواره فیلم کوتاه گفت: آنچه امسال شاهد آن خواهید بود، نگاه ویژه به بخش های جنبی است. برنامه هایی داریم که هرکدام به یک روز جشنواره تعلق دارد. اولین روز جشنواره روز ۱۸ آبان روز محیط زیست اعلام شده است. روز اول با شعار «من زمین رو دوست دارم» برگزار می‌شود. روز دوم روز «کتاب و سینما» است.  بیستم آبان‌‌ماه روز «سلطه علم» است. بیست و یکم روز «خلاقیت و سینما» است. این روز، روز بزرگداشت استاد عباس کیارستمی است. روز بیست و دوم روز دانشجویان سینما و بیست و سوم روز شاهدان سینما است.

جلسه پرسش و پاسخ:

فرخنده کیش در خصوص آکادمی فیلم کوتاه اظهار داشت: رصد فیلمهای تولیدی کوتاه توسط مشاوران، به متخصصان کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشند. از سال آتی همین جریان را در صورت موفقیت ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص سوال یک خبرنگار درباره فیلم «کودکان ابری» که از اسکار بازماند گفت: در اسکار انتخاب آثار از طریق سازمان انتخاب جشنواره صورت می گیرد. برای مورد پذیرش قرار گرفتن یک اثر در مراسم اسکار، اثر باید در محافل مورد بررسی داورها قرار بگیرد که متاسفانه نمایش و حضور فیلم «کودکان ابری» در محافل بین المللی محدود بوده است.

فرخنده کیش در خصوص المپیاد فیلم نوجوان و بودجه انجمن و جشنواره گفت: سال گذشته حمایت المپیاد فیلمسازان نوجوان از طرف بنیاد فارابی و اجرا برعهده انجمن بود که  امسال هم اجرا و هم حمایت از المپیاد نوجوانان به بنیاد فارابی محول شده است. بودجه به طرز مطلوبی ترمیم شد و ما با افزایش بودجه، توانستیم برخی از امکانات و تجهیزات انجمن را نوسازی کنیم. خوشبختانه این افزایش بودجه کمک مطلوبی به انجمن کرد.

فرخنده کیش در خصوص کیفیت نمایش آثار گفت: سال های گذشته برخی فیلمسازان از کیفیت نمایش فیلم گلایه داشتند. امسال این هزینه را قبول کردیم که نسخه فیلمها با کیفیت بالا نمایش داده شود. 

وی در خصوص ممیزی نمایش فیلم ها گفت: فیلمسازان دنیا با شرایط فرهنگی و اخلاقی سینمای ما آشنا هستند و اتفاقا خود آنها رعایت احترام و اخلاق را می کنند



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.