در هفته سی و دوم بارداری جنین به اندازه یک کدوی رشتی بزرگ شده و ناخن های دست و پا های او در حال رشد کردن هستند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ وزن کودک در هفته سي و دوم حدود یک کیلو و ٨٠٠گرم و قد آن حدود ٤٣ سانتی‌متر است. اگر بخواهيم اندازه او را شبيه سازي كنيم بايد بگوييم كه او به اندازه  یک کدو رشتی شده است.  
 
تقویم بارداری هفته به هفته/ در هفته سی و دوم جنین اندازه
ناخن هاي دست و پا جنين در هفته سي و دوم رشد مي كند 
او یک سوم تا نیمی از وزن زمان تولد خود را در طول 7 هفته آینده به دست مي آورد. اكنون ناخن هاي دست و پا او دذ حال رشد هستند موهاي جنین در این هفته در آمده  البته ممکن است در بعضی از کودکان هنوز شبيه به كرك هاي ميوه هلو باشد. پوست او به تدريج با تجمع چربي زير آن نرم و صاف شده تا  شبيه نوزاد واقعي در زمان به دنيا آمدن شود. 
 
جنین بلعیدن و مکیدن را تمرین می کند
در زماني كه رحم شما با انجام انقباضات براكستون هيكس در حال تمرين براي آماده شدن لحظه زايمان است جنين مهارت هايي نظير مكيدن،بلعیدن و تنفس را تمرين مي كند. 
 
از اين هفته به بعد ساعت خواب جنين  منظم تر شده و به ميزان خواب يك نوزاد نزديك مي شود الگوي خوابيدن او بيشتر شبيه بزرگترها شده و مثل آن ها رويا مي بيند. 
 

تقویم بارداری هفته به هفته/ در هفته سی و دوم جنین اندازه

تجربه هاي مادران باردار در هفته سي و دوم  

به تدريج با رشد جنين  بيش از قبل فشارها و لگدها او را حس مي كنيد همچنين با حركت سر جنين به سمت پايين مثانه شما بيش از قبل در فشار بوده و ممكن است دچار تكرر ادرار شده باشيد. 

تنگي تنفس،سوزش سر دل از ديگر علائمي است كه با نزديك شدن به زايمان  بيشتر از قبل مي شود براي كاهش اين مشكلات بهتر است غذاهاي كم حجم بخوريد و در هنگام خواب از بالش در پشت و بين پاهايتان استفاده كنيد. 

بيرون زدگي ناف يكي از اتفاقاتي است كه ممكن است سراغتان بيايد اما نگران نباشيد اين امر طبيعي بوده و بعد از زايمان ناف شما به شكل قبل باز مي گردد. 
 
انقباض هایی که از این هفته به بعد سراغتان می آید 
بسیاری از مادران باردار با سفت شدن ناگهانی عضلات رحم خود روبه‌رو می شوند که به نام "انقباضات براکستون هیکس" مشهور است. این اتفاق اغلب حدود 30 ثانیه طول کشیده، به صورت نامنظم و با دردهای خفیف شبیه دوران ماهیانه زنانه اتفاق می‌افتد. این انقباضات به منظور رشد رحم برای بهبود جریان خون رحمی است و معمولا از نیمه دوم حاملگی آغاز شده و ممکن است در روزهای پایانی بارداری افزایش پیدا کند. 
 
اگر این دوران با انقباضات دردناک همراه باشد و بیش از چهار بار در یک ساعت بروز یابند، ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. به همین دلیل باید فورا با پزشک خود تماس گرفته و وضعیت خود را تشریح کنید. همچنین با بزرگ شدن جنین، مشکلات خواب مادران باردار بیشتر از قبل می شود. 
   
 در مورد روش زايمان با پزشك خود مشورت كنيد 
در هفته هاي آخر پزشك از روي شرايط بدني شما و جنين نوع روش زايمان را انتخاب مي كند پس از مشورت با او بايد کارهای لازم را براي زايمان طبيعي يا سزارين انجام دهید تا با آسودگي خيال انتظار فرزند دلبندتان را بكشيد. 
 
با تغذيه سالم شما نوزادتان قوي و سلامت مي شود 
 تغذیه مناسب بارداری در هفته‌های پایانی باعث رشد سريعتر اندام‌ها و وزن گیری بهتر جنین می‌گردد .   
 
اکنون شما روزانه حداقل به60 گرم پروتئین  یعنی یک کف دست گوشت قرمز یا ماهی نیاز دارید تا کودک بتواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد. آمینواسیدهای موجود در پروتئین‌ها برای رشد ضروری هستند. اگر گوشت كم مي خوريد میزان پروتئین مورد نياز را می‌توانید با خوردن شیر کم چرب، پنیر، ماست، تخم‌مرغ و یا کره بادام‌زمینی تأمین کنید. 
 
ما به شما یک برنامه غذایی مفید توصیه می کنیم البته این دستور برای زنان بارداری است که دچار دیابت بارداری یا مشکلات مشابه نیستند. 
 
صبحانه: تخم‌مرغ شکم پر + یک لیوان شیر کم چرب   
میان وعده صبح :  سالاد میوه   
نهار استانبلی پلو + سالاد +دوغ – خوراک میگو – خورشت کنگر + 1کفگیر برنج 
میان وعده عصر: آجیل یک مشت   
شام : کتلت مرغ +  یک کاسه سالاد – کوکوی مرغ   –املت قارچ و پنیر –پنکیک سبزیجات 
به همراه غذای خود سالاد، آب لیمو و روغن زیتون مصرف کنید. 
 
منبع: what to exact 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار