شیراز؛

انتقاد از برون سپاری طرح های تحقیقاتی

برون سپاری طرح های تحقیقاتی برخی سازمان ها و نهادها به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی خارج از استان نشان از نادیده گرفتن موفقیت ها و توانمندی های علمی دانشگاه شیراز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز به جایگاه علمی دانشگاه شیراز در سطح ملی و بین المللی اشاره کرد و گفت: با وجود موفقیت های علمی و تحقیقاتی این دانشگاه و وجود اساتید وچهره های فاخر علمی کشور در این دانشگاه زیبنده استان نیست که طرحهای پژوهشی به دانشگاه های خارج از استان سپرده شود.
دکتر عریان از استاندار فارس خواست این موضوع را مورد توجه ویژه قرار دهد چرا که این دانشگاه یک دانشگاه مادر محسوب می شود و و با توجه به جامعیت آن در تمام بخش ها توانمندی تولید طرح های تحقیقاتی بخش های مختلف در فضای علمی پژوهشی این دانشگاه وجود دارد.
وی به تولید سالانه دو هزار و 400 مقاله علمی در سطوح ملی و بین المللی در دانشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: در موسسه علم سنجی نیچر ،دانشگاه شیراز توانسته رتبه سوم دانشگاههای کشور را کسب کند و در سیستم علم سنجی تایمز بین دانشگاه های جهان در رده 600 تا 800 قرار گرفته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز به مشکلات پژوهشی دانشگاه که سبب فاصله گرفتن دانشگاه شیراز از جایگاه شایسته خود در رتبه های جهانی شده است هم اشاره کرد .
 پایین بودن نسبت استاد به دانشجو،کمبود تعداد دانشجو و اساتید بین المللی در دانشگاه شیراز،نبود یا کمبود تجهیزات و دستگاه های پیشرفته روز دنیا در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی ،کمبود مواد مصرفی در آزمایشگاهها،کمبود شدید منابع مالی و اعتباری تخصیص یافته به بخش پژوهش در دانشگاه ها،را از مهمترین مشکلات این حوزه خواند.
وی  افزود:سهم اعتباری بخش پژوهش باید 15 تا 18 در صد کل اعتبارات دانشگاهی باشد در حالی که ما هنوز فاصله بسیاری با این در صد داریم.
عریان افزود: با وجودی که سالهاست مصوب شده که 3 تا 4 در صد سهم تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش تخصیص یابد اما این در حالیست که تاکنون فقط نیم در صد به این بخش اختصاص یافته است.
وی در ادامه به راه اندازی تجهیزاتی چون میکروسکوپ اتمی ،میکروسکوپ scm ،دستگاه اسپکتروسکوپی،کروماتو گرافی گازی در آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه هم اشاره کرد و گفت این تجهیزات زمینه انجام کارهای تحقیقاتی صنعتگران و محققان استان و منطقه در دانشگاه شیراز فراهم شده است.
 وی در خصوص تعمیر و راه اندازی دستگاه NMR هم گفت: براساس مذاکرات با موسسات ایتالیایی و چینی به زودی این دستگاه وارد آزمایشگاه و فعالیت های دوسویه تحقیقاتی با این دو شرکت در دانشگاه شیراز آغاز می شود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار