فریضه ای واجب به وسعت خون شهدا

ابراهیم بهاری گفت: آمران به معروف پیروان و مریدان سید الشهدا(ع) هستند و وظیفه سنگین و بزرگی را بردوش دارند.

به گزارش خبرنگارتکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای واجب در دین مبین اسلام بوده لذا رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(س) مومنان را به انجام آن امر کرده اند.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: « أَلا اُخْبِرُكُمْ عَنْ اَقْوامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِياء وَ لا شُهدَاء تَغْبِطُـهُمْ النّاسُ يَـوْمَ الْقِـيامَةِ ... يَأْمُرُونَهُمْ بِما يُحِّبُ اللّه ُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمّا يَكْرَهُ اللّه ُ ؛ گروهى هستند كه نه پيامبرند و نه شهيد ولى مردم به مقامى كه خداوند به خاطر امر به معروف و نهى از منكر به آنان عطا فرموده غبطه مى خورند.»
 
على عليه السلام فرمودند: «عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِيسَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ؛ تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور.»
 
**واجب تر از نماز؛
 
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص لزوم امر به معروف در جامعه اظهار کرد: دین اسلام از دوباب اصول دین وفروع دین تشکیل شده که از این دو باب فروع دین واجب مطلق است.  
وی افزود: امر به معروف یعنی دعوت مردم به کارهای خیرلذا قرآن کریم هم صراحتا این را از مردم خواسته است و حتی یکی از صفات مومنین همین آمر به معروف بودن می داند.  
 
بهاری عنوان کرد: امر واضح و مبرهن این است که امر به معروف و نهی از منکر به اندازه فریضه نماز واجب بوده و هر کس در هر صنف و شغلی قرار دارد باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد.  
وی در رابطه با معضلات جامعه خاطر نشان کرد: خیلی از معضلات و ناهنجاری های امروز به خاطر سرباز زدن و کوتاهی افراد جامعه از این امر مهم است در حالی که همه ما به هم مربوط هستیم .
 
**پیشگیری بهتر از درمان؛
 
امر به معروف مصداق بهداشت و پیشگیری و نهی از منکر مصداق درمان است. اگر بهداشت و پیشگیری که راحت تر بوده صورت نگیرد مجبور به درمان می شویم که به مراتب سخت تر است.
 
بهاری در خصوص نهی از منکر خاطر نشان کرد: خشم ،غضب و ترک محیط که فرد خاطی آن را احساس کند از مصادیق نهی از منکربوده اما نهی از منکر کار همه مردم نیست.
وی افزود: نهی از منکر زمانی به دخالت حاکم جامعه اسلامی منجر می شود که عمق آن سلامت جامعه را هدف قرار داده باشد که این امرگاهی با توسل به شلاق و زور همراه خواهد بود.
 
**بهای خونین نهی از منکر؛
 
بهاری خاطر نشان کرد: هنگامی که بزرگان مکه از دلایل خروج سید الشهدا(ع) پرسیدند، آن حضرت فرمودند:« من از روی سرمستی و طغیان اقدام به انقلاب نمی کنم من برای اصلاح امت جدم قیام کرده ام تا آنها را به سمت امر به معروف و نهی از منکر دعوت کنم.»
وی افزود: لذا این امر نشان می دهد قیام سید الشهدا (ع) با امر به معروف شروع شده ودر مسیر نهی از منکر، خود، فرزندان و 72 تن از یاران ایشان به شهادت رسیدند تا با خون خود امت اسلامی را از شر ظالمان رهانیده و به راه راست هدایت کنند.
بهاری در خصوص شرایط امر به معروف نیز اظهار کرد: یکی از شرایط آمر به معروف این است که خودش عامل باشد لذا در برهه ای از تاریخ افرادی هستند که آمر به منکر و ناهی معروف می شوند در چنین جامعه ای افرادی باید پرورش پیدا کنند تا آمر به معروف بوده و جامعه را اصلاح کنند.
وی در این رابطه گفت: یکی ازاصحاب از پیامبر(ص) درخواست کرد کودکش را از خرما خوردن منع کنند که حضرت در جواب فرمودند فردا بیا که من امروز خود خرما خورده ام.
بهاری افزود: یکی از نکات اخلاقی در امر به معروف و نهی از منکر این است که تأثیر آن در هنگامی که خود آمر به معروف و ناهی از منکر عامل به آن باشد بیشتر خواهد بود.
 
 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار