مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو گفت: حادثهای که برای دختر جوان در ایستگاه شادمان رخ داده، نادر بوده است.
به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احمدی بافنده در نشست خبری که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، با اشاره به کمبود قطار در خطوط مختلف مترو و وعدههای بیعمل دولت گفت: خط یک مترو دارای 30 ایستگاه است که سرفاصله حضور قطارها 5 دقیقه است و برای اینکه سرفاصله را به 4 دقیقه کاهش دهیم، نیاز به 60 رام قطار داریم، این در حالی است که در حال حاضر تنها 41 رام قطار در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه در خط 2 مترو 22 ایستگاه فعال وجود دارد که سرفاصله حرکت قطارها 4 دقیقه است، گفت: البته برخی از قطارهای موجود باید به روز شوند و تعدادی نیز به مرحله اورهال رسیده و باید با تزریق قطارهای جدید جابهجایی مسافران را ارتقاء دهیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه در خط 3 مترو، هنوز حدود 8 ایستگاه افتتاح نشده است، گفت: مشکل اصلی خط 3 تامین ناوگان است، بهگونهای که در خط 3 از آزادگان تا قائم را به یکدیگر متصل میکند، تنها 11 رام قطار با هدوی 15 دقیقه است، برای آنکه این 15 دقیقه را به 3 دقیقه کاهش دهیم، نیاز به 52 رام قطار داریم که در این خط با کمبود 40 رام قطار مواجه هستیم.
احمدیبافنده با بیان اینکه در خط 4 مترو نیز هدوی 6 دقیقه است که باید 18 رام قطار موجود به 32 رام قطار برسد، گفت: در خط 5 نیز هدوی 5 دقیقه است که ما در حال حاضر 30 رام قطار فعال داریم که باید این تعداد ارتقاء یابد.
وی با بیان اینکه تمهیدات مهندسی و رایزنیها با شهرداری کرج برای ارتقای سطح سرویسدهی خط 5 مترو صورت گرفته است، گفت: از آنجایی که بسیاری از مسافران خط 5 مترو مقصدشان کرج است، در حال طراحی قطار اکسپرس هستیم تا از صادقیه تا کرج به صورت ویژه و بدن هیچگونه توقفی حرکت کند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه در حال حاضر مترو تهران با 103 ایستگاه و 5 خط فعال تنها 150 رام قطار دارد که باید این مقدار 2برابر شده و به عدد 300 برسد، گفت: دولت بارها قول داده که 1200 واگن تحویل مترو تهران بدهد، اما تاکنون این مهم محقق نشده به گونهای که شهردار تهران برای حل مشکل ناوگان مترو در حال پیگیری فاینانس از بانکهای مختلف است، این در حالی است که قطعا با افتتاح خط 6 و 7 مترو که به امید خدا سال آینده به بهرهبرداری میرسد قطعا مشکل کمبود ناوگان دوچندان میشود و باید حالا فکری برای آن کرد.
احمدیبافنده با بیان اینکه یک ماه قبل دولت مصوبهای داشته که قطار به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه کند، گفت: در این مصوبه قید شده که ناوگان خریداری شده تولید داخل باشد، اما شما بروید از شرکت واگنسازی مترو که تنها شرکت معتبر واگنسازی است، بپرسید که آیا کسی از دولت تاکنون حتی با آنها رایزنی کرده است یا خیر؟ که باید بگویم از آن 4000 واگنی که دولت قبول کرده، بخش عمدهای سهم تهران است، اما تا این مصوبه اجرایی شود، نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود، چراکه من الان به عنوان مسئول مترو حالا نیاز به قطار دارم، این در حالی است که ما در بدترین شرایط جغرافیایی تهران و با خون جگر 100 کیلومتر مترو دیگر میخواهیم بسازیم اما حالا در تامین ناوگان دچار مشکل هستیم.
وی با بیان اینکه دولت باید به تعهدات خود در زمینه تامین ناوگان عمل کند، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه چرا به جای توسعه فیزیکی قطار نمیخرید، گفت: ساخت مترو 4 مرحله دارد که شامل عملیات ساخت و ساز، تجهیزات، تامین نیروی انسانی و ناوگان است که باید بگویم هزینه ساخت و ساز مترو نسبت به خرید ناوگان بسیار کمتر است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه ما برای خرید یک رام قطار 40 تا 50 میلیارد تومان هزینه میکنیم، گفت: ما سیستم حمل و نقل خود را کامل میکنیم تا شاید دولت هم نسبت به انجام تعهدات خود حساس شود، ما نباید به دلیل اینکه دولت به تعهدات خود عمل نمیکند، کار را متوقف کنیم.
احمدیبافنده با بیان اینکه قطار مترو باید از خارج از کشور خریداری شود، گفت: فروشنده خارجی تنها پول نقد میخواهد و اینگونه نیست که به مانند فروشنده داخلی بتوانیم موضوع تهاتر و واگذاری را مطرح کنیم، چراکه فروشنده خارجی تنها در قبال واگذاری قطار، پول نقد میخواهد، این در حالی است که تونلهای مترو به عنوان یک منبع خوب برای پناهگاه مردم در زمان بروز حوادث میتواند نقش مهمی ایفا کند.
وی با بیان اینکه ایستگاه و تونلهای مترو در برابر زلزله 9 ریشتری مقاوم هستند، گفت: در بحث پدافند غیرعامل نیز ایستگاههای مترو میتوانند نقش مهمی ایفا کنند و نباید به دلیل نبود ناوگان، ساخت زیرساختها را متوقف کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتفاقات اخیر در مترو تهران و مرگ 2 نفر از همشهریان با اشاره به لزوم رعایت موارد ایمنی در مترو گفت: در کنار تامین تجهیزات و توسعه مترو باید آموزش شهروندی را نیز در دستور کار قرار دهیم، چراکه مترو یک صنعت جدید در کشور است و به عنوان یک ظرفیت جابهجایی مسافر مورد استفاده قرار میگیرد، اما باید به مسافران اطلاعرسانی کافی نیز صورت گیرد.
احمدیبافنده بابیان اینکه از طریق مرکز کنترل ایستگاه بارها از مسافران درخواست میشود که پشت خط زرد بمانند، گفت: حادثهای که برای دختر جوان در ایستگاه شادمان رخ داده، نادر بوده است. این فرد باید در لبه سکو و به حالت سرکشی ایستاده باشد تا این اتفاق رخ دهد.
وی با بیان اینکه ما روزانه حدود 3 میلیون مسافر جابهجا میکنیم که این جابهجایی به اندازه جمعیت 2 استان کشور است، گفت: ما در 103 ایستگاه مترو مانند یک شهر زیرزمینی عمل میکنیم و افرادی که از مترو به عنوان محل خودکشی استفاده میکنند، کم نیستند، ولی واقعیت این است که ما نمیتوانیم برای هر مسافر یک مراقب در نظر بگیریم، بلکه باید حوزه آموزشهای شهروندی را ارتقاء دهیم تا مسافران خود اجازه ندهند که دیگران از مترو به عنوان وسیله خودکشی استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو درخصوص نصب درهای حائل میان سکو و قطار گفت: در دنیا درهای حائل برای ایستگاههای مترو شلوغ استفاده نمیشود بلکه عمدتا برای درج تبلیغات بر روی دیوارههای این درها از آنها استفاده میشود.
احمدیبافنده با بیان اینکه هزینه نصب درهای حائل کمتر از خرید ناوگان نیست، گفت: این درها وسیلههای گرانقیمتی هستند، چراکه دقیقا سیستم سیگنالینگ این درها با سیستم قطار منطبق است و یک نرده یا کرکره نیست که نصب آنها راحت باشد و سیستم پیچیدهای دارد.
وی با اشاره به هجوم مسافران برای بسته نشدن درها گفت: این درهای حائل میان سکو و قطار مترو قرار دارند و اگر مسافر مانع بسته شدن درهای قطار شود، ممکن است مسافر بین درهای حائل و در مترو بماند و این مساله خود حادثهساز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با توجه به حوادث اخیر و مطرح شدن دوباره نصب درهای شیشهای در ایستگاههای شلوغ در حال آمادهسازی پک علمی هستیم، گفت: آموزش شهروندی در این مساله بسیار مهم است.
احمدیبافنده با رد این ادعا که ازدحام سکوها سبب افتادن مسافر جلوی قطار میشود، گفت: اتفاقا ما در مواقع ازدحام مشکلی در این خصوص نداریم و بلکه افرادی که قصد خودکشی داشته باشند، از سایر ایستگاهها استفاده نیز میکنند اما هول دادنی نداریم.
وی با بیان اینکه باید بررسیهای کاملی درخصوص نصب درهای حائل صورت گیرد، تا در زمان اجرا جای چون و چرا نباشد گفت: اگر شرکت ایرانی حاضر باشد که در ازای نصب این درهای حائل تبلیغات بر روی اینها را قبول کند و به روش BOT این درها را نصب کند ما از حضور آنها استقبال میکنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان مترو با بیان اینکه عمده دستفروشان اقلام بیکیفیت خارجی میفروشند و در مترو بحث کارآفرینی مطرح نیست، گفت: ما در نامنویسی از دستفروشان مترو اطلاعات آنها را به دست آوردهایم و به موازات آن با ستاد توانمندسازی بانوان شهر تهران مذاکره انجام دادهایم تا دستفروشانی که صنایع دستی تولید میکنند و بخشی از آنها سرپرست خانوار و یا بدسرپرست هستند، توسط این ستاد ساماندهی شوند که در حال حاضر ستاد توانمندسازی بانوان پس از نامهنگاری ما و در اختیار قرار دادن اطلاعات این دستفروشان در حال مکاتبه با آنها است.
احمدیبافنده با بیان اینکه عمدتا دستفروشان کالاهای قاچاق خارجی بیکیفیت در مترو میفروشند، گفت: به ستاد مبارزه با قاچاق کالا نامهنگاری کردهایم که شما با عرضه کالاهای قاچاق در بازار برخورد میکنید باید با این دستفروشان نیز برخورد شود.
وی با بیان اینکه برخی از دستفروشان که عمدتا مرد هستند در مترو فعالیت میکنند که جزو دو گروه مذکور دیگر نیستند، گفت: با شرکت ساماندهی مشاغل رایزنی کردیم که این افراد که عمدتا مشکل معیشتی دارند در شببازار و روزبازارهای شهرداری ساماندهی شوند اما جدیدا مدیرعامل این شرکت تغییر کرده و باید مذاکراتی را با مدیرعامل جدید داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه ما نمیخواهیم مترو تهران تبدیل به بازار شود، گفت: مترو تهران وسیله گرانقیمتی است که 100 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و جای دستفروشی نیست اما قرار هم نیست که ما برخورد قهری داشته باشیم به همین دلیل ساماندهی این دستفروشان را در دستور کار قرار دادهایم.
احمدیبافنده با اشاره به فعالیت یگان انتظامی مترو گفت: جدیدا یگان انتظامی مترو نیز فعالیت کرده و با ترکیب پلیس و ماموران مترو ساماندهی دستفروشان آغاز شده است.
وی در واکنش به بساطگستری دستفروشان در سکوهای مترو گفت: بساطگستری بر روی سکوها و همچنین حضور دستفروشان مرد در قسمت بانوان خلاف قانون است و متصدیان مترو باید با این پدیدهها برخورد کنند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو در پاسخ به برخی از انتقادات به هدوی بالا در خط3 مترو گفت: تا یکی، 2ماه آینده سرفاصله حضور قطارها در خط 3 کاهش مییابد به گونهای که در قسمت جنوبی خط 3 شاهد هدوی 8 دقیقهای خواهیم بود و در قسمت شمالی نیز شاهد حضور 15 الی 16 دقیقهای خواهیم بود.
احمدیبافنده درخصوص حضور زنان در قسمت گیت مترو نیز گفت: بنا به درخواست سازمان بازرسی کل کشور و در راستای چابکسازی قسمت فروش بلیت به پیمانکار واگذار شد و زنانی که در قسمت فروش بلیت مشغول به کار بودند، در جاهای دیگر ساماندهی شدند که بخشی از آنها به قسمت گیت رفته و بخشی دیگر نیز به دانشکده مترو و تعدادی نیز به روابط عمومی رفتند و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.
انتهای پیام/