تغییر دولت نباید مسیر راهبردهای علمی را عوض کند/ اقتصاد دانش‌بنیان کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی جدا می‌کند

معاون ریس جمهور گفت: با تغییر دولت نباید مسیر راهبردی علمی کشور دچار تغییر و نوسانات بشود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری عصر امروز در مراسم افتتاح نهمین جشنواره فناوری های نانو در سالن نمایشگاه بین المللی تهران با اشاره به پیش بینی بزرگ کشور در تولید علم گفت: دانشمندان و نخبگان ایرانی نقش بسزایی در تولید علم داشته‌اند ولی متاسفانه در یک دوره خاص از تاریخ کشورمان در ایجاد علم و نوآوری از دیگر کشورها عقب ماندند.

وی ادامه داد: تولید علم و فناوری و تبدیل آن به یکدیگر با تاکید مقام معظم رهبری به یک مسئله قالب و گفتمان تبدیل شده و ایشان با حساسیت زیادی دولت را تشویق کرده تا در این حوزه های علمی ورود پیدا کنند.

جهانگیری تصریح کرد: آثار ورود کشور در بخش های مختلف فناوری آشکار گشته و من امیدوارم که ایران در تولید علم شتاب بیشتری بگیرد.

وی ادامه داد: دانشمندان و نخبگان باید از تولیدات علمی حفاظت کرده و اجازه ندهند این گفتمان کمرنگ شود.

جهانگیری اظهار داشت: متاسفانه اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر منابع طبیعی و مشتقات نفتی بوده و به همین خاطر در سال‌های اخیر آسیب پذیر بوده است.

وی متذکر شد: قبل از تحر‌یم‌های نفتی هیچکس فکرش را نمی‌کرد که کشورهای صنعتی صاحبان میدان‌های نفتی را تهدید کرده و از ما نفت خریداری نکنند که متاسفانه این اتفاق در سال‌های اخیر برای کشورمان افتاد.

جهانگیری ادامه داد: چالش اقتصاد متکی بر درآمدهای نفتی بسیار زیاد بوده و باید این اتکا را کاهش داده تا اقتصاد دچار بیماری نشود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای محدودی درآمدهای نفتی را در یک صندوق پس انداز کرده‌اند، افزود: وقتی ما به جای تکیه بر نفت باید بر اقتصاد دیگری اتکا داشته باشیم باید مکان و ظرفیت آن را ایجاد کنیم تا کشور دچار بحران نشود.

وی بیان کرد: اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد دنیا بوده که سنتی اداره می‌شود و دارای تولید ناخالص داخلی حدود هزار و 300 میلیارد دلار است.

جهانگیری تصریح کرد: دانش بهترین ابزار برای اتکای اقتصاد کشور به جای درآمدهای نفتی است زیرا به هیچ عنوان این ذخیره الهی پایان نمی‌پذیرد.

وی اضافه کرد: تعداد دانشگاه‌های کشور روند رو به رشدی را دنبال کرده و تعداد دانشمندان ایرانی علاقه‌مند طی سال های اخیر افزایش داشته است. کشور سیاست و نقشه راهی برای طی کردن مسیر رشد از جمله فناوری دارد و تغییر دولت‌ها نباید به این مسیر هیچ ‌آسیبی وارد کند.

وی ادامه داد: دانش‌بنیان کردن اقتصاد کشور امری جدی محسوب می‌شود که با حمایت رهبری در حال شکل گیری است.

جهانگیری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بر پنج اصل مردمی، عدالت، درون زا و برون‌گرا استوار است که دانش بنیان کردن اقتصاد به عنوان رکن پنجم نقش بسزایی در کشور دارد به طوری که مسئله دانش بنیان کردن اقتصاد، کشور را از اتکا به نفت به اقتصاد دانش بنیان تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: سیستم‌های تدوین شده خوبی در زمینه دانش بنیان کردن اقتصاد با شکل گیری مقاومت علمی و شرکت‌ها در بخش خصوصی فعالیت‌های خوبی را انجام داده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: صنایع نانو،‌ تکنولوژی های‌پکد، هوا فضا، نفوذ صنعت در صنایع کشاورزی سبب افزایش اقتصاد دانش بنیان شده و ما در اجرای نقشه راه باید به این مقوله کمک کنیم.

جهانگیری ادامه داد: 10 سال پیش تنها 10 مقاله در زمینه فناوری نا‌نو داشتیم ولی امروز قادریم روزی 20 مقاله در این زمینه به چاپ برسانیم.

وی با بیان اینکه 30 هزار نیرو در زمینه نانو فناوری تربیت شده‌اند، افزود: در تدوین سند 10 ساله تامین نیروی انسانی، زیر‌ساخت‌ها و تولید محصول توفیقات زیادی داشتیم و همین مساله باعث شده بازار 10 هزار میلیارد دلاری در کشور ایجاد شود.

وی یادآور شد: در افق چشم انداز  1404 ما باید از بازار حوزه فناوری در کشور و دنیا حراست کرده و بازارهای جدید را کشف و معرفی کنیم و نباید محصولاتی را که در شرایط سخت و تحریم تولید کرده‌ایم به راحتی از دست بدهیم.

نیروی انسانی بهترین سرمایه کشور

در ادامه مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما باید در کشور یک زیست بوم فرهنگی علمی تعریف کنیم که بچه‌هایمان به عنوان نیروی انسانی و سرمایه کشور در این زیست بوم به فعالیت پرداخته و تولیدات علمی را افزایش دهند.

وی بیان کرد: نهادهای مالی در جهت شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر جهت داده و ما به شدت پیگیر طرح زیست بوم علمی هستیم.

ستاری گفت: دانشگاه‌های کشور باید بدانند دانشجو‌یانشان سرمایه‌های کشور محسوب شده و باید از آنها استفاده کافی و کامل را برد.

وی با بیان اینکه چه مقدار سرمایه کنونی داریم افزود: فکر و دانش بر عکس مواد اولیه چون نفت و گاز مهم بوده و این سیستم در حوزه‌ ‌نانو  فعالیت‌های خوبی را با ایجاد یک سیستم نرم افزاری انجام داده است.

ستاری ادامه داد: کشور به صورت سخت افزاری امروزه اداره نمی‌شود و امروزه 152 پژوهشکده، پژوهسر‌ای دانشجویی و دانش آموزی در حوزه فناوری در حال فعالیت بوده و کشور ما رتبه ششم تولید مقاله را در دنیا دارد.

وی عنوان کرد: ما نیروی انسانی خوبی در حوزه نانو داریم و سرمایه گذاری‌های خوبی را در بخش خصوصی انجام داده‌ایم به نحوی که 160 شرکت در کشور مشغول فعالیت بوده و سالانه 310 میلیارد تومان فروش داریم.

وی ادامه داد: گروه‌های صنعتی بزرگی وارد صنعت نانو شده و المپیاد‌های نانو در مقاطع مختلف دانش آموزی و دانشجویی باید به افزایش تولید علم در این حوزه کمک کنند.

ستاری در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ما نانو را در پژوهش سرای دانش آموزی و ابتدایی وارد کرده و نگران خروج نخبگان نیستیم.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون در کشور یک شبکه آزمایشگاهی مرکزی و تحقیقاتی داشته و شرکت‌های دانش بنیان و بچه های بنیاد ملی نخبگان از این شبکه در جهت تحقیق و پژوهش تخفیفات خوبی می‌گیرند.

ستاری یادآور شد: ما نوع نگرش در حوزه پژوهش در کشور را تغییر داده و همین امر سبب شده که سرمایه‌گذاری خوبی صورت گیرد و بخش خصوصی در پژوهش و تحقیق با ایجاد استارت‌آپ‌ها‌ی دانشجویی، سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام داده است.

وی ادامه داد: فروش بعضی از استار‌ت‌آپ‌ها در سال نسبت به گذشته 2 برابر شده و من امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

ستاری تصریح کرد: کشورمان از نظر علمی جایگاه ویژه‌ای در دنیا پیدا کرده و مراکز پژوهشی، پژوهشکده ها و پژوهش‌سراها و دانشکده ها از دانشجویان مستعد استقبال می‌کنند.

وی یادآور شد: نمایشگاه امسال نوآوری‌های خاص خودش را داشته و شرکت‌های جدیدی در آن وارد شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار