شیراز؛

بازار داغ قاچاق لوازم آرایشی و دارویی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 50درصد بازار لوازم آرایشی و 5 درصد دارو ها قاچاق است و به صورت میانگین 15درصد محصولات سامت محور با قاچاق وارد کشور می شوند.

بازار داغ قاچاق لوازم آرایشی و داروییبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رسول دینارونددر همایش ملی پیشگیری از قاچاق کالای سلامت محور از اجرای طرح تائید اصالت دارو ها و لوازم بهداشتی و آرایشی وارداتی قانونی خبر داد و گفت: طرح شناسه دار کردن کالا های وارداتی سلامت محور به صورت آزمایشی در حال اجرا است و تا پایان امسال اجرای این طرح به صورت کامل صورت می گیرد و رسما اطلاع رسانی می شود.
 وی با بیان اینکه برای سهولت مردم در تشخیص اصالت کالا ها از کالای قاچاق اجرای این طرح دنبال می شود، افزود: تمام دارو ها، مکمل‌ ها و کالا های سلامت‌ محور باید دارای شناسه باشد و مردم با تماس یا پیامک می توانند این اصالت را تائید کنند.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح ضرورت انهدام کالا های قاچاق کشف شده ادامه داد: به اعتبار انجام آزمایش بر روی کالاهای سلامت‌ محور نمی‌ توان مجوز ورود این کالا ها به بازار را صادر کرد زیرا کیفیت یک کالا بستگی به شرایط نگهداری، حمل و توزیع آن هم دارد.
معاون برنامه‌ ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم با اشاره به ایجاد عزمی جدی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور، کشف هفت هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در شش ماه اول امسال نشانه این عزم است.
علی‌ رضا گلستانی‌زاده حجم کل کالای قاچاق کشف شده کشور در سال 92 را 12 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در سال 93 این کشفیات به 5 هزار میلیارد تومان رسید و در شش ماه اول امسال این میزان به هفت هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: بررسی میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور هم نشان می دهد که در سال 92 در حدود 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده بود اما این میزان در سال 94 به حدود 15 میلیارد و 500 میلیون دلار کاهش یافته است.
معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است فقدان سیستم‌ های هوشمند نظارتی، معافیت های قانونی از جمله مناطق آزاد، فقر، بیکاری در مناطق مرزی و فرهنگ مصرف گرایی را از عوامل تمایل به قاچاق عنوان کرد و گفت: مناطق ازادی که برای جذب سرمایه گذاری، افزایش تولید و انتقال فناوری راه اندازی شده است امروز در 90 درصد عملکرد مناطق ازاد عکس این اهداف منجر به راهی برای قاچاق تبدیل شده است.
این مقام مسئول در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر برخورد با کوله کشان بجای قاچاقچیان تاکید کرد: هیچ پرونده قضائی برای قاچاق کوله کشان تشکیل نشده است و برخی با اجیر کردن کوله کشان و ملوانان از این راه منافع زیادی کسب می کنند.
گلستانی زاده به صورت مصداقی به پرونده یکی از روستا های مرزی اشاره کرد و گفت: دو میلیارد و 800 هزار تومان حجم واردات روزانه کالای قاچاق در این روستا بوده است که 70 میلیون آن سهم 400 کوله بر، 180 میلیون میان ماموران دستگاه های اجرائی و 2 میلیارد و 500 میلیون آن هم سهم هشت نفر اصلی شده است.
وی ادامه داد: 66 نوع معافیت باعث شکاف های بزرگی برای قاچاق شده است که حجم واردات کوله بری 2 میلیارد و 800 میلیون دلار، سه میلیارد و 200 میلیون دلار ملوانی و سه میلیارد دلار از مناطق آزاد بوده است.
 معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم با تاکید بر استفاده از ابزارهای دیپلماسی در پیشگیری از قاچاق و مقابله تاثیرگذار با آن تاکید کرد.
محمدباقر الفت گفت: یکی از مصوبات این همایش تاکید بر اجرای قانون مبارزه و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز از سوی وزارت امور خارجه است که در گفتگوهای مقدماتی با کشورها بر ورود کالای بدون مجوز تاکید کنند.
الفت با تاکید بر ضرورت اجرای طرح نظام رهگیری؛ یادآور شد: نظام رهگیری کالای وارداتی الزام قانونی است اما از سال 92 به هر دلیلی اجرای آن متوقف شد و بی اطلاعی از اصالت کالا منجر به شفاف نبودن بازار کمک کرد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار