رضوی:

توسعه روستایی توجه به تولیدکننده و پتانسیل‌های بالقوه کشور است/ایجاد 204هزار شغل در روستاها با همکاری دستگاه‌های اجرایی کشور

توسعه روستایی توجه به تولیدکننده و پتانسیل‌های بالقوه کشور استمعاون توسعه روستایی گفت: از سال 93 و 94 با تکیه بر رهنمودهای رهبری انقلاب و تلاش دولت توانستیم خدمات خوبی برای توسعه روستایی انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در نشست خبری که امروز پنجشنبه 15 مهرماه در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: درسال 93 و 94 در چنین روزی، روز ملی روستا در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور و تعدادی از وزرا و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد و امسال هم در اول و دوم آبان‌ماه با حضور رئیس جمهور و معاون اول وی همایشی به این مناسبت برگزار  خواهد شد.

وی افزود: از سال 93 و 94 با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و معاون اول وی توانستیم خدمات خوبی برای توسعه روستایی برگزار کنیم تا باعث توسعه ملی شود.
 
رضوی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب معتقدند توسعه روستایی باید بر صدر برنامه‌های دولت قرار بگیرد خاطر نشان کرد: توسعه روستا توجه برنامه ریزان کشور را به اماکن تولیدی و انسان‌های تولیدکننده معطوف می‌کند. توسعه روستایی به معنای توجه به تولیدکننده، توجه به پتانسیل‌های بالقوه کشور همچنین توجه به امور خرد است که باعث به وجود آمدن دستاوردهای بزرگ و ارزنده می‌شود.

معاون توسعه و روستایی و مناطق محروم با تأکید بر اینکه توجه به توسعه روستایی باعث توسعه و پیشرفت ملی می‌شود یادآور شد: متأسفانه باید اعلام کنم یکی از دلایل مهم و اساسی که تاکنون باعث شده به نرخ رشد اقتصادی مطلوب دست پیدا نکنیم کم توجهی به روستا و روستانشینان است.

وی بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت توجه به روستا را مورد تأکید قرار داد و گفت: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به توجه به روستاییان و مرزنشینان نگاهی ویژه دارد. باید دانست که روستاییان از حیث اقتصادی نسبت به شهرنشینان در مرحله پایین‌تری قرار دارند به طوری که درآمد خانوار روستایی 60 درصد درآمد خانوار شهری است بنابراین وظیفه اسلام و انقلابی‌ ما این است که به توسعه روستایی بپردازیم.

رضوی دو بسته توجه به روستاییان و عشایر مورد عنایت دولت است یادآور شد: در پایان سال 93 اعلام شد که درهمه روستاها و خصوصا روستاهای داوطلب تشکل‌های اقتصادی تشکیل شود همانطور که می‌دانید این تشکل اقتصادی ماهیت فرهنگی و اجتماعی را نیز دربر دارد.

معاون توسعه و روستایی و مناطق محروم در ادامه گفت: تشکل‌های اقتصادی در روستای بیش از 25 خانوار از طریق کارت یارانه، وام 3 درصد دریافت می‌کنند باید اعلام کنم این مسئله برای روستاهای مرزی بیشتر قابل توجه است و به آنها وام بدون کارمزد ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: در سالجاری با پیگیری دستگاه‌های مرتبط با روستا و عشایر در شورای هم‌افزایی روستایی که به طور ماهانه تشکیل می‌شود و این بسته توسط معاون اول رئیس جمهور هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

رضوی ادامه داد: در بسته مذکور آورده سرمایه گذاران برای توسعه و اشتغال پایدار برای اولین بار به 15 درصد رسیده است. سرمایه گذارانی که تاکنون برای اخذ وام اقدام می‌کردند سقف وام آنها 30 درصد بود اما برای اولین بار این میزان به 15 درصد رسیده است.

معاون توسعه و روستایی و مناطق محروم اظهار داشت: طی مصوبه‌ای با تأیید شورا مقرر شد اراضی روستاییان به عنوان آورده محاسبه و املاک آنها به عنوان وثیقه ملکی درنظر گرفته شود همانطور که می‌دانید پیش از این املاک روستاییان مورد وثیقه ملکی قرار نمی‌گرفت اما اکنون این مهم حاصل شده است.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری وام بستگی به دانش بنیان بودن یا نبودن شرکت مورد نظر دارد افزود: ارائه وام بستگی به معمولی بودن یا مرزی بودن آن بستگی دارد. دولت توجهی ویژه به اشتغال پایدار و اتصال روستاها به شبکه اینترنت دارد خوشبختانه در دولت تدبیر و امید  توانستیم با سرعتی قابل توجه باهمکاری وزارت ارتباطات برای 18 هزار روستا اینترنت پرسرعت اختصاص دهیم.

رضوی با اشاره به جاده‌های آسفالت شده در روستا یادآور شد: تعداد روستاهای آسفالته نزدیک به 82 درصد است همچنین وزارت نیرو متعهد شده که روستاهای بالای 10 خانوار را تا پایان سالجاری برق‌رسانی کند.

معاون توسعه و روستایی و مناطق محروم مهمترین مشکل روستاییان کشور را بحران آب شرب دانست و تأکید کرد: متأسفانه در سال 93 نزدیک به 7 هزار روستا از طریق تانکر آبرسانی می‌شد که البته این کار بسیار دشواری بود لذا رئیس جمهور با توجه به مشکل روستاییان در این زمینه برای اولین بار 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را با تعهد دولت برای رفع مشکل آبرسانی روستاییان اختصاص داد. بنابراین امیدواریم مشکل آب شرب پنج هزار و 500 روستا در سال 95 و 96 رفع شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح مشارکت روستاییان چه نتایجی را برای روستاها به همراه داشته است تصریح کرد: مشارکت مردم در هر امری عامل موفقیت و استمرار آن است اگر انقلاب اسلامی که همواره با توطئه‌های مختلف روبرو است، همچنان راه موفقیت را در پیش دارد بخاطر حضور و مشارکت مردم است بنابراین مشارکت اقتصادی هم از برکت مشارکت مردم مستثنی نیست.

رضوی گفت: در سال 93 طرح مشارکت اقتصادی ابلاغ شد و خوشبختانه امروز باید اعلام کنم  بیش از 200 شرکت مشارکتی مردم در روستاها ایجاد شده و در این زمینه استان خراسان رضوی پیشتاز بوده به طوری که 48 شرکت مشارکت در این استان تشکیل شده است.

معاون توسعه و روستایی و مناطق محروم درباره ایجاد اشتغال روستایی خاطرنشان کرد: درسال 95 با همکاری دستگاه‌های اجرایی کشور به 204 هزار شغل در روستاهای کشور ایجاد خواهد شد البته باید اعلام کنم که این میزان حداقل تعداد اشتغال است و به مراتب میزان آن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: باید از سازمان‌های مردم نهاد استفاده کرد تاکنون با این سازمان ها بیش از 20 جلسه برگزار کردیم و تصمیم داریم در روز ملی روستا که اول و دوم آبان برگزار می‌شود از چند سازمان مردم نهاد در مناطق محروم تقدیر کنیم.


انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، رضوی ، سالن اجلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار