اردبیل؛

معدن عقیق سبلان جزو بزرگترین معادن عقیق جهان است

فرماندار نمین می گوید که معدن عقیق سبلان جزو بزرگترین معادن این گوهر سنگ در جهان است که در این شهرستان قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ فرهاد عبدالعلی پور افزود: معدن عقیق سبلان از لحاظ ذخایر توده ای و رگه ای جزو بزرگترین معادن عقیق جهان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پروانه بهره برداری صادر شده، ظرفیت این معدن 260 تن سنگ عقیق است، بیان کرد: بر اساس عملیات فیزیکی انجام شده در مرحله اول اکتشاف بیش از یک هزار تن سنگ عقیق از این معدن آماده بهره برداری و ارسال به بازار است.

فرماندار شهرستان نمین گفت: در این معدن توده های بزرگی از سنگ عقیق وجود دارد که وزن بعضی از آنها آن به 40 تن هم می رسد و از این لحاظ به عنوان بزرگترین سنگ معدن عقیق توده ای جهان شناخته می شود.

عبدالعلی پور با بیان اینکه در مرحله اول اکتشاف در این معدن نزدیک به 30 نفر در محل معدن و کارگاه فرآوری مشغول به کار خواهند شد افزود: با ایجاد طرح های توسعه ای پیش بینی شده برای فرآوری و عرضه سنگ عقیق در قالب های گوناگون برای نزدیک به 100 نفر دیگر نیز زمینه اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی گفت: در مرحله اول اکتشاف سنگ عقیق از معدن سبلان دستگاههای ویژه ای از کشور ایتالیا وارد کشور خواهد شد که با استفاده از این دستگاهها سنگ های توده ای عقیق به صورت شش وجهی برش و صیقل داده شده و به بازار عرضه می شود.

معدن عقیق سبلان اولین معدن در جهان است که می توان در آن سنگ های توده ای را به صورت شش وجهی برش و صیقل داد.

انتهای پیام/ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.