​کارشناس پیشگیری پلیس فتا تشریح کرد:

پدیده مزاحمان اینترنتی و راهکارهای برخورد با آن‌ها

​کارشناس پیشگیری پلیس فتا راه کارهای مقابله با پدیده مزاحمت های اینترنتی را تشریح کرد.

پدیده مزاحمان اینترنتی و راهکارهای برخورد با آن‌ها به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطاتگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مزاحمان اینترنتی یا قصد تفریح دارند و یا این مزاحمت‌ها را در پی انتقام‌جویی انجام می‌دهند. 

وی با اشاره به نمونه‌ای از مزاحمت‌ها تفریحی گفت: مثلاً انتشار شماره تماس یک فرد به عنوان فروشنده خودرو در سایت‌های تبلیغاتی، یا انتشار عکس دست‌کاری شده یک کاربر و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی از نمونه‌های مزاحمت‌های تفریحی است که باعث ایجاد دردسر برای شهروندان یا کاربران اینترنتی می‌گردد.

لازم به ذکر است مزاحمت اینترنتی  بسیار گسترده ‌است. رفتارهایی مانند دیده‌بانی اطلاعات دیگری، تهدید، افترا، نشر اطلاعات نادرست درباره دیگری، پخش اطلاعات محرمانه دیگری، گردآوری اطلاعات از دیگری، ربایش اطلاعات مالی، درخواست دیدار با دیگری، بزه‌دیده‌نمایی، ارسال پیام‌های ناخواسته و رفتارهایی از این دست در برخی کشور‌ها آزار اینترنتی دانسته می‌شود.

این کارشناس پیشگیری پلیس فتا ادامه‌داد: بخشی از مزاحمت‌ها نیز با قصد اذیت، آزار و حتی انتقام‌جویی صورت می‌گیرد که این نوع مزاحمت‌ها بیشتر به صورت ارسال ایمیل و پیام‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی است.

به گفته وی استفاده از هویت‌های جعلی و گمنامی هویت در بستر اینترنت باعث گردیده تا برخی گمان ببرند که حاشیه امنی برای فعالیت‌های سایبری آن‌ها ایجاد شده است که هرگونه بخواهند می‌توانند رفتار نمایند و برای دیگر کاربران انواع مزاحمت و دردسرها را فراهم کنند.
وی حاشیه امن گمنامی در فضای سایبر را خیال باطل خواند و گفت: با توجه به ادله دیجیتالی که در بستر فضای سایبر باقی می‌ماند پلیس به راحتی می‌توانند این افراد را شناسایی و به محاکم قضایی معرفی کند.

این کارشناس پیشگیری پلیس فتا با اشاره به اینکه بیشتر مزاحمت‌ها، عنوان مجرمانه دارد و قابل ردیابی است، افزود: بزه‌دیدگان مزاحمت‌های اینترنتی می‌توانند شکایت کنند و برای ثبت شکایت خود می‌توانند به مرجع قضایی که در برخی شهر‌ها‌‌ همان دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای یا شعبه‌ای از دادسری عمومی و انقلاب است، تقدیم کنند.

شایان ذکر است هرگونه ایجاد مزاحمت و سلب آسایش در فضای مجازی جرم بوده و برابر قانون برخورد می‌شود. به گونه‌ای که فصل پنجم قانون جرائم رایانه‌ای به موضوع هتك حیثیت‌و نشر اكاذیب پرداخته است. در ماده 16 این قانون آمده است، هركس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف كند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر كند، به نحوی كه عرفاً موجب هتك حیثیت او شود، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

تبصره ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای هم اذعان دارد چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتكب به حداكثر هر دو مجازات مقرر محكوم خواهد شد.

در ماده17مقرر شده است هر كس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر كند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی كه منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتك حیثیت او شود، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

در ماده18نیز آمده است هر كس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اكاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینكه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امكان)، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

کارشناس پیشگیری پلیس فتا با بیان این‌که هرگز کوشش نکنید شخصاً با یک مزاحم اینترنتی مذاکره کرده، ارتباط برقرار کرده یا از در دوستی درآیید، گفت: پاسخ ندادن و نادیده گرفتن کوشش‌های مزاحم اینترنتی، او را دل‌زده کرده و از ادامه کار منصرف می‌کند.
پ
وی ادامه داد: مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از گسترش فعالیت مزاحمان اینترنتی برخورد منفی کاربران است به این معنا که آن‌ها هر پیام، عکس، کلیپ و... که  بر علیه دیگران در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌دهند را به اشتراک نگذاریم و از انتشار گسترده آن جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: نسبت به ایمیل‌های مزاحم هم بهترین کار عدم پاسخ دادن به آن‌هاست و بهتر است تمام ایمیل‌های شخص مزاحم را نگه‌دارید. یک پوشه جدید در صندوق پستی خود بسازید و تمام ایمیل‌های مربوطه را به آن منتقل کنید.این پوشه حاوی ایمیل‌های مزاحم، شاهد شما خواهد بود. مزاحمان اینترنتی، افرادی وسواسی هستند و اگر یک account آن‌ها بسته شود، از نشانی دیگری به فرستادن این نامه‌ها ادامه می‌دهند. حفظ ایمیل‌ها به مقایسه و تشخیص فرد مزاحم کمک فراوانی خواهد کرد. زیرا این نامه‌ها دارای کلمات، جملات یا فرم کلی مشابهی خواهند بود. که در صورت شکایت می‌توانید آن‌ها را به محکمه ارائه دهید.


منبع: روابط عمومی پلیس فتا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار