برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به سردخانه های مرزی نیاز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: ایجاد و توسعه سردخانه های مرزی در مناطق آزاد اقتصادی زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را فراهم می سازد و وجود سردخانه های مرزی امکان ذخیره سازی محصولات برای صادرکنندگان در مرز کشورهای هدف ایجاد می کند.

قاسمعلی جباری با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد برنامه احیای جاده ابریشم را در دستور کار دارد افزود: ماکو می تواند تاثیر در آسان سازی روابط شرق و غرب داشته باشد و یکی از دستاوردهای این برنامه، حفظ سنت دیرینه جاده ابریشم در انتقال کالا و به تبع آن انتقال فرهنگ است .

وی با تاکید بر فعالیت بیش از 8 هزار واحد صنعتی در استان اصفهان گفت : وجود منطقه آزاد ماکو می تواند در زمینه ترانزیت و صادرات کالا برای فعالان اقتصادی اصفهان مثمر ثمر باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از اینکه اقتصاد صادراتی کشور ما عمدتا در انحصار نفت، گاز، پتروشیمی و مشتقات آنها ست افزود : این امر سبب شده امکان توسعه بیشتر تجارت وجود نداشته باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو هم در این نشست گفت: منطقه آزاد ماکو در منتهی علیه شمال غرب ایران است و با توجه به مزیت های قانونی نسبی یکی از مهم ترین و بهترین مناطق آزاد ایران است.

ابراهیم جلیلی قرار داشتن این منطقه در دروازه ورودی ایران و اروپا ، وجود مهم ترین گمرک زمینی ایران در این منطقه و مساحت زیاد آنرا از دلایل تعریف انواع کاربری ها درمنطقه آزاد ماکو اعلام کرد .

وی بیان کرد: وجود معادن در منطقه ماکو، به ویژه در زمینه سنگ های تزیینی سبب شد معدن داران اصفهانی محصولات معدنی را از این منطقه استخراج و پس ازانتقال به اصفهان و فراوری آن را به ترکیه صادر کنند.

اکبر نوبخت، مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو نیز ، امکان مشارکت بدون محدودیت با سرمایه گذاران خارجی، لحاظ تخفیف سود بازرگانی تا 2 درصد برای وارد کنندگان، معافیت مالیاتی 25 ساله، معاف بودن مالیات برارزش افزوده در منطقه، صدور گواهی مبدا برای کالاهایی که از منطقه خارج می شوند و آزادی انتقال ارز به خارج کشور بدون محدودیت را از جمله مزیت های قانونی و نسبی گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو ذکر کرد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.