باید فضا و امکان رشد علمی را برای نخبگان فراهم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان.،نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: باید فضا و امکان رشد علمی را برای نخبگان فراهم کرد چراکه این امکانات برای آن‌ها مانند آب برای ماهیان می‌ماند.

حبیب‌اله دهمرده افزود: اگر چه نظام جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای نخبگان خود کرده اما آمارها نشان می‌دهد این تلاش‌ها کافی نبوده و مطالبات مختلف نخبگان بی‌پاسخ مانده‌اند.

رییس کمیته آموزش عالی مجلس با بیان اینکه باید امکان رشد علمی را برای نخبگان فراهم کرد چراکه این امکانات برای آن‌ها مانند آب برای ماهی می‌ماند، گفت: اگرچه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای نخبگان شده اما آمارها نشان می‌دهد مطالبات مختلف‌ آن‌ها همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند.

دهمرده، پدیده «فرارمغزها» را معضلی آسیب‌رسان برای جامعه رو به رشد ایران دانست و افزود: ایران سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای دانش‌آموزان خود در مدارس و سپس دانشگاه‌ها می‌کند اما متاسفانه عصاره آن‌ها به‌عنوان حاصل سرمایه‌گذاری نظام، جهت ادامه تحصیل و با وعده‌های موقعیت شغلی مناسب و... جذب کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شوند لذا باید از این اتفاق به‌عنوان قاچاق و دزدی نیروی انسانی نام برد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاچاق بهترین‌ نیروهای انسانی جهان سوم برای کشورهای اروپایی درآمد و عواید فراوانی دارد، ادامه داد: مسئولان کشور باید بدانند؛ نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه مسائل آموزشی مرتبط به دانشجویان، اساتید و نخبگان پیچید.
 
دهمرده با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی یکی از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شود، افزود: تاسیس و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در بهتر شدن اوضاع تاثیر داشته است اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد؛ همچنین معتقدم مسئولان می‌توانند با برقراری ارتباط مناسب، از علم و دانش نخبگانِ مهاجرت کرده به طور پاره وقت استفاده کنند چراکه بسیاری از آن‌ها سال‌هاست زندگی در  کشور دیگر را پذیرفته و بازگشت به ایران برایشان مقدور نیست اما دعوت مقطعی از آن‌ها به ایران اتفاق قابل‌توجهی خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ایران باید حتی برای جذب نخبگان کشورهای همسایه برنامه داشته باشد، گفت: دولت و مجلس باید بودجه مناسب‌تری برای این بخش کنار بگذارند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار