دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مهم‌‎ترین اولویت جهان اسلام وحدت است.

مهم‌ترین اولویت جهان اسلام وحدت استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در نشست خبری که به مناسبت بیست و ششمین سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در بسیاری از نقاط جهان اسلام شاهد صحنه‌های ناپسند از واگرایی و پراکندگی هستیم و مبالغه نیست اگر بگوییم مهم‌‌ترین اولویت جهان اسلام مسئله وحدت است و تلخ‌ترین مشکل جهان اسلام، مشکل واگرایی و پراکندگی دشمنانی است که در درون جامعه اسلامی پراکنده شده‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلام گفت: یکی از بزرگترین مظاهر جهاد که مقام معظم رهبری در آن تأکید داشته و دارند جهادی است که در راستای وحدت است زیرا آنچه که امروز دشمنان جهان اسلام در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند جهادی است که به یکپارچگی جامعه اسلامی صورت می‌گیرد و بزرگترین و خطرناک‌ترین تهاجمی که به جامعه اسلامی صورت گرفته تهاجم به وحدت و یکپارچگی است. فتنه امروز همان فتنه پراکندگی و دشمنی در جهان اسلامی است و این مهم‌ترین مشکلی است که همه بر آن صحه می‌گذارند. 

وی ادامه داد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری جهاد در جامعه  اسلامی پرچمش به دوش مجمع تقریب مذاهب گذاشته شده است و م‍ژده باد جهان اسلام را که در آستانه به انزواکشیدن جریان‌‌های تکفیری هستیم و شاهد آغاز شکست آن‌ها هستیم و به یاری خداوند انزوای کامل جریان‌های تکفیری و تفرقه گرا را روز به روز شاهد خواهیم بود.

آیت‌الله اراکی با شاره به اینکه سیاست‌های تفرقه گرا بیش از هر زمانی دیگری در حال به انزوا رفتن است، افزود: ما در کشورهای بزرگ همچون مصر، ترکیه تا شمال آفریقا و تا خاور دور و نزدیک و آسیای میانه، عراق، سوریه، لبنان شاهد برافراشته شدن پرچم ایران اسلامی هستیم. شاهدیم که ندای وحدت بسیار رساست و می‌بینیم که دانشگاه الازهر با کمال صراحت اعلام می‌دارد که جهان اسلامی دو بال دارد که یک بال آن سنی و یک بال آن شیعی است.

وی ادامه داد: اگر می‌بینید که علمای پاکستان، ترکیه و بسیاری از نقاط جهان اسلام همزمان با فرمایشات مقام معظم رهبری و مجمع تقریب بین مسلمین دعوت به سوی تقریب وحدت می‌کنند و خطر تکفیری را گوشزد می‌کنند همان آغاز شکست جریان‌های تکفیری است و مجمع تقریب در طول 26 سال فعالیت، سابقه درخشانی برای وحدت بین جهان اسلام صورت پذیرفته است و یکی از اهداف جامعه اسلامی ایران ایجاد وحدت در بین امت اسلامی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به فعالیت‌هایی که این مجمع در طول 26 سال گذشته انجام داده است، عنوان داشت: ترویج گفتمان و تحکیم و وحدت در جهان اسلام یکی از اقداماتی بوده است که مجمع صورت داده است. مجمع جهانی با پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری و مردم بزرگی که در جهان اسلام از تقریب مذاهب پشتیبانی کردند توانست گفتمان تحکیم و وحدت در جهان اسلام مسلط و نشر کند. دستاورد دوم مجمع تحقق بخشیدن نشر آموزه‌های تقلیدی و موحدی در جهان اسلام است و امروز دارای گنجینه‌های عظیمی در دانش تقریب هستیم که در نتیجه تلاش‌هایی است که اندیشمندان ما در طول این 26 سال انجام داده است که اینها در راستای وحدت گرایی جامعه اسلامی در بعد ایدئولوژی و استراتژی و تاکتیک‌ها و روش‌های مختلف صورت گرفته است. و پژوهش‌های در مجمع داریم که نهادهایی که مایلند می‌توانید در اختیار آن‌ها بگذارید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در مجمع در این مدت صورت گرفته ارتباط بین علمای مذاهب اسلامی است و یخ‌هایی که بین دانشمندان جهان اسلام بود را آب کردیم این مجمع تلاش کرد با شیوه‌های گوناگون اندیشمندان جهان اسلام را گرد هم آورد و حلقه‌های گفتگو و تفاهم وهمکاری بین آن‌ها را گسترش دهد که نمونه آن‌ها را می‌توان برگزاری کنفرانس‌های مختلف که در تهران و سراسر جهان صورت گرفت دانست. در طول این مدتی که در مجمع فعالیت داشتیم توانستیم کنفرانس‌هایی در تهران برگزار کنیم و افزون بر آن ها در کشورهایی چون پاکستان، ترکیه و بسیاری از کشورهای اسلامی گردهم‌آیی‌های تقریبی انجام دادیم و در اوج حملات ضد وحدت، علمای مذاهب مختلف را گرد هم نشانده و به همکاری وحدت بین یکدیگر سوق دادیم.

آیت‌الله اراکی افزود: ایجاد شبکه اجتماعی از همه مذاهب اسلامی که دغدغه در جهان اسلام را داشتند یکی دیگر از دستاوردهایی بود که با تلاش دوستان مجمع تقریب تعقیب کردیم و اتحادیه علمای مقاومت راه‌اندازی شد و صدها دانشمند جهان اسلام گرد هم آمدند و حول محور مقاومت برای فلسطین گرد هم آمدیم و اتحادیه برگزاری از جهان اسلام در استای مبارزه با حرکت‌های فراطی و تفرقه گرا راه‌اندازی شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در ایران در آینده ای نردیک، عنوان کرد: نظیر سال گذشته کنفرانس را در هفته وحدت و مصادف با میلاد نبی اکرم (ص) برگزار خواهیم کرد که از دو امتیاز برخوردار است. یکی مربوط به مجمع عمومی تقریب است و اعضای آن شخصیت‌های کشورهای جهان اسلام تشکیل شده و اعضایی به عنوان عضو انتخاب شوند و اصل این اجتماع برای مجمع عمومی تقریب ایجاد می‌شود امتیاز دیگر که کنفرانس تقریب همواره با جشنواره فیلم وحدت برگزار می‌شود و امتیاز دیگر کنفرانس تقریب همراهی با جشنواره فیلم وحدت برگزار می‌شود که با تلاش دوستان صورت گرفته است و تدارکات خوبی را برگزار کردیم این جشنواره فراهم شده و تعداد زیادی فیلم و دستاورد از جهان اسلام برای ما ارسال شده و اولین جشنواره فیلم وحدت است که در ایران برگزار می‌شود. همزمان با کنفرانس وحدت شب شعر نیز داریم و مهمانان کنفرانس وحدت قریب صد کشور عضو که قرار است در این اتفاق بزرگ جهان اسلام در کشور ما گرد هم بیایند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
وحدت وحدت وحدت داروی مسلمین است
رهبر حکیممان می فرمایند مسلمین باید بصیرت داشته باشند به همین دلیل است که می خواهند مردم آگاه باشند و با حیله استکبار به جان هم نیافتند.
آخرین اخبار