مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور شیلات ایران بر ضرورت بهره وری بیشتر از آبهای شور با توجه به کمبود منابع آبهای شیرین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه وحید معدنی در کارگروه تخصصی دو روزه تولید و پرورش آرتمیا در ارومیه اظهارکرد: پرورش ماهی در قفس و پرورش آرتمیا از جمله سیاستهای سازمان شیلات در جهت توسعه فعالیتهای آبزی پروری در کشور است.

وی گفت:استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود و ارتقا بهره وری در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان و تامین منابع مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی از منابع بانکی در توسعه فعالیت های آبزی پروری نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه باید نیاز کشور به تامین سیست مورد نیاز فعالیتهای آبزی پروری و وابستگی شدید برای تامین این محصول با ارزش از کشورهای خارجی مرتفع شود که در این راستا باید تمام تلاش خود را برای پرورش و تولید آن در داخل کشور انجام دهیم.

تداوم بی‌توجهی به تولید آرتمیا خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت آبزی‌پروری کشور وارد خواهد کرد

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: تداوم بی‌توجهی به تولید آرتمیا خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت آبزی‌پروری کشور وارد خواهد کرد.

ناصر آق با بیان این مطلب اضافه کرد: آرتمیا غذای اصلی میگو، ماهیان دریایی، ماهی‌های زینتی و ماهیان خاویاری در مراحل اولیه رشد است و در مرحله لارو یا همان نوزاد، این موجودات نیاز مبرمی به آرتمیا دارند به طوری که اگر ما امروز به هر دلیلی آرتمیا را از سیستم تغذیه این آبزیان اقتصادی حذف کنیم کل صنعت آبزی‌پروری با مشکل مواجه و تعطیل می‌شود؛ چون هیچ جایگزین دیگری برای آرتمیا وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت سرمایه گذاران برای تولید انبوه آرتمیا ادامه داد: سالانه بیش از دو میلیارد دلار در کشور، صرف واردات آرتمیا می‌شود و بی‌توجهی به تولید آرتمیا برای تامین نیاز داخلی‌ به دلایل مختلف، خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

این مسئول تصریح کرد: آمریکا با برداشت دو هزار تن در سال از دریاچه نمک بزرگترین و مهمترین منبع تولیدی سیست آرتمیا در جهان است و در چند سال اخیر کشورهائی مانند مالزی ، تایلند، ویتنام و قزاقستان از طریق پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی اقدام به تولید سیست نموده اند.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.