کودکان با اعتماد داشتن به فضای مجازی بین واقعیت و تصورات خود تمایز قائل نمی شوند و همین ریشه بروز مشکلات روانی و ذهنی در آن ها است.

 به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مطالعات جدیدی در راستای استفاده کودکان از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی انجام شده که نشان می دهد کودکانی که در طول روز بیش از سه ساعت از زمان خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، احتمالا دچار مشکلات ذهنی بیشتری خواهند شد.

یک نمودار رسمی که توسط مرکز آمار انگلیس منتشر شده به وضوح نشان می دهد : کودکانی که بیش از سه ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری می کنند، دو برابر بیشتر از کودکان دیگر در خطر ابتلا به مشکلات ذهنی و روانی هستند. براساس این نمودار، از میان کودکانی که در طول روزبا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سرو کار ندارند تنها 12 درصد دارای نشانه های بیماری ذهنی هستند در حالی که این آمار برای کودکانی که در طول روز سه ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند، به 27 درصد می رسد. به گفته محققان این دسته از کودکانی که بیش از سه ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری می کنند، در فضای واقعی از نظر رشد اجتماعی و احساسی تحت خطر هستند.

کودکانی که قربانی شبکه های اجتماعی می شوند/مشکلات ذهنی و روانی ارمغان شبکه های اجتماعی

براساس آمار حدود 8 درصد از افرادی که بیش از سه ساعت در طول روز درگیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، توئیتر و تلگرام می شوند بین 10 تا 15 سال سن دارند. از میان قشر کودک 56 درصد بیش از سه ساعت از فضای مجازی استفاده می کنند که 11 درصد از آن ها به طور حتم از مشکلات ذهنی رنج می برند. 

در این میان آمار نشان می دهد که دختران نسبت به پسران زمان بیشتری صرف فضای مجازی و وب گردی می کنند. به عبارت دیگراز هر 10 دختر یکی از آن ها بیش از سه ساعت از زمان خود را صرف شبکه های اجتماعی می کند در حالی که این آمار برای پسران یک به بیست است.

کودکانی که قربانی شبکه های اجتماعی می شوند/مشکلات ذهنی و روانی ارمغان شبکه های اجتماعی

گزارش ها حاکی از آن است که شبکه های اجتماعی از یک طرف فرصتی را برای روابط اجتماعی با دیگران و ایجاد روابط فراهم می کند و از طرف دیگر پتانسیل زیادی برای ایجاد مشکلاتی مثل مقایسه اجتماعی، تهدید های مجازی و انزوا دارند.
 
بسیاری از مشکلات روانی که این روزها در بین دانش آموزان مدرسه دیده می شود، از شبکه های اجتماعی و حتی محتوای غیر قابل کنترل آن ها سرچشمه می گیرند.

یک روان پزشک کودک و نوجوان به نام دکتر هایلی ون وانبرگ در این باره گفت: " در دنیای مدرن بچه ها به قدری در فضای مجازی غرق شده اند که باعث شده نه تنها درک درستی از خود و قابلیت هایشان نداشته باشند، بلکه دنیای واقعی را آن گونه که باید درک نمی کنند تا جایی که برخی از آن ها نمی توانند بین واقعیت و خیال تمایز قائل شوند."

دکتر ون وانبرگ، عضو انجمن روانپزشکان بیمارستان Woodbourne در بیرمنگام شهری واقع درشهرستان متروپلین در ناحیه میدلند غربی انگلستان و بعد از لندن در ادامه گفت: " کودکان بسیار به تکنولوژی مدرن اعتماد دارند و متوجه تاثیرات منفی اینترنت نیستند. این فضا علاوه بر مشکلات افسردگی می تواند به سادگی مهارت های اجتماعی کودکان مثل گوش کردن، درست صحبت کردن و همدردی با دیگران تحت تاثیر قرار دهد."

وی در رابطه با آثار مخرب اینترنت بر روح و روان کودکان اذعان کرد: " کودکان بدون اینکه درست و صادقانه با دیگران ارتباط برقرار کنند و به یکدیگر گوش دهند، برای یکدیگر جک و عکس می فرستند و بدون توجه به آثار حرف و پیامی که به یکدیگر می دهند در فضای مجازی بایکدیگر چت و گفتگو می کنند در حالی که این گفتگو های مجازی می تواند باعث ایجاد برداشت های غلط و در نتیجه صدمات روانی بر طرف مقابل شود."

کودکانی که قربانی شبکه های اجتماعی می شوند/مشکلات ذهنی و روانی ارمغان شبکه های اجتماعی

مطالعات قبلی روانشناسان ثابت کرده که هرچه کودکان زمان بیشتری در مقابل صفحه نمایش (تلویزیون و بازی های کامپیوتری) سپری کنند، به میزان بیشتری در معرض فشار های روانی ، اضطراب و افسردگی خواهند بود و حالا مطالعات جدید از ارتباط مستقیم بین ساعت سرگرم شدن کوکان در اینترنت و مشکلات روانی و ذهنی خبر می دهد.

کودکانی که قربانی شبکه های اجتماعی می شوند/مشکلات ذهنی و روانی ارمغان شبکه های اجتماعی

گزارش:شکوه نیروبخش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.