باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

کیفیت،حلقه مفقوده توسعه ارتباطات/دلايل واقعی افت سرعت اينترنت چیست؟

کیفیت پایین اینترنت،قطع و وصل های مکرر و پی در پی،عدم برخورداری از سرعت مناسب و مطلوب از نارسایی هایی به شمار می رود که مدتهای مدیدی است باعث گلایه و انتقادات جدی کاربران اینترنت شده است.

کیفیت،حلقه مفقوده توسعه ارتباطات/دلايل واقعی افت سرعت اينترنت چیست؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در یک دهه اخیر،در برگیری استفاده از اینترنت به میزانی گسترش یافته که به جرات می توان گفت،اکثریت قریب به اتفاق جامعه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با اینترنت سر وکار دارند.

رشد فزاینده استفاده از اینترنت و افزایش روز افزون کاربران دنیای مجازی به میزانی وسعت و گسترش یافته که با قاطعیت می توان گفت حذف اینترنت در شرایط کنونی امکان پذیر نیست و این فناوری به جزئی لاینفک از زندگی روزمره عموم مردم  تبدیل شده است.

علیرغم چنین اهمیتی،اما سطح کیفی اینترنت در کشور آنچنان که باید مطلوب و شایسته نیست و با اندک تاملی به اظهارات و انتقادات کاربران اینترنت،به روشنی در می یابیم که رضایت مندی کاربران به نحو شایسته ای تامین نشده است.

فارغ از شرکت های خصوصی،اینترنتی که مخابرات به کاربران ارائه می دهد در نقاط بسیاری از کشور با کاستی های جدی مواجه است که بعضا عده ای عطای استفاده از آن را به لقایش می بخشند و ترجیح می دهند با دریافت خدمات از شرکت های خصوصی،انتظارات خود را برآورده سازند.

اگرچه در طول سه سال گذشته،گام های مثبت و سازنده ای از سوی دولت برای بهبود کیفیت اینترنت برداشته شده،اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.

توسعه اینترنت از موضوعاتی به شمار می رود که محمود واعظی،وزیر ارتباطات بارها بر لزوم ارتقای کیفی آن تاکید ورزیده است،اما همچنان شاهد هستیم خدمات اینترنتی با ضعف های ساختاری و عمیقی مواجه است.

*ریشه مشکلات و نارسایی های حوزه خدمات اینترنتی در کشور چیست؟

فیروزه آل یاسین،دانش آموخته رشته کامپیوتر در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح عوامل و دلایل نارسایی کیفیت اینترنت در کشور اظهار داشت:بنا بر اظهار نظر کارشناسان در طول سه سال گذشته،اقدامات بسیار موثری از سوی شبکه زیرساخت های کشور به عنوان متولیِ واردات پهنای باند عملیاتی شده،اما به تناسب چنین اقدامات سازنده ای،شرکت مخابرات نتوانسته خود را هم پا و همگام با شبکه زیرساخت های کشور به روز کند و نسبت به ارتقای کیفی تجهیزات مرتبط اقدام کند.

وی افزود:فرسوده بودن شبکه کابل مسی و نویزی که به دلایل فنی ایجاد می شود،امکان استفاده از سرعت های بالا را از کاربران سلب کرده و در حال حاضر شاهد هستیم اپراتورها،سهم قابل توجهی از ارائه خدمات اینترنتی را به عهده دارند و در صورت استمرار وضعیت موجود و عدم ارتقای کیفی خدمات اینترنتی مخابرات،اپراتورها با فناوری ها و تکنولوژی  نسل سوم و چهارم،گوی رقابت را از مخابرات می ربایند.

آل یاسین عنوان کرد:توسعه فیبر نوری از ضروریات شرکت مخابرات است و یکی از علل و عوامل اصلی در عدم کیفیت مناسب خدمات اینترنتی از سوی مخابرات،به عدم توسعه و گسترش فیبر نوری معطوف می شود.

*موانع توسعه فیبر نوری چیست؟

برخی از کارشناسان معتقدند یکی از عوامل اصلی عدم اقدام جدی و فراگیر مخابرات به ارتقای کیفی فیبر نوری،به هزینه های سنگینی معطوف می شود که شاید تامین آن از سوی مخابرات دشوار باشد.

با همه این اوصاف تا زمانی که وضعیت فیبر نوری بهبود نیابد،نمی توان به توسعه خدمات اینترنتی آنچنان که شایسته است نائل شد.

چندی پیش داوود زارعیان،سخنگوی شرکت مخابرات،در تشریح معضل کندی و سرعت پایین خدمات اینترنتی از سوی مخابرات عنوان کرد:عوامل متعددی در بروز برخی نارسایی ها و کندی در سرعت اینترنت تاثیرگذار است.

وی افزود:در حال حاضر اولویت بسیاری از کاربران خرید حجم است و سرعت در اولویت بعدی آنها قرار دارد که با نگاهی اجمالی به رفتارهای کاربران در حوزه اینترننتی،به سادگی به آن پی خواهیم برد.

زارعاین می گوید:63 درصد کاربران درخواستی برای برخورداری از اینترنت 2 یا 1 مگ ندارند و متقاضی دریافت اینترنت با سرعت128 یا حتی 64 کیلو بایت در ثانیه هستند اما به دریافت حجم بالا تاکید و تمایل بسیاری نشان می دهند.

کاظم روزبهانی،کارشناسIT در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از دلایل تمایل کاربران به برخورداری از حجم بالا و در اولویت قرار نداشتن سرعت را به حفظ حجم سرویس های آنها مرتبط می داند  و معتقد است، کاربران با چنین رویکردی درصدد هستند حجم خود را در فاصله زمانی بیشتری حفظ کنند.

وی افزود:بر خلاف تصور برخی از کارشناسان که گمان می کنند،شرکت مخابرات آنچنان که باید برای توسعه اینترنت هزینه نمی کند،اعتبارات و هزینه کردهای بسیاری از سوی شرکت مذکور در سالیان اخیر تزریق و عملیاتی شده،اما آنچه که مخابرات را با دشواری و پیچیدگی هایی در این عرصه مواجه ساخته به موضوع تحریم هایی معطوف می شود که باعث ایجاد موانعی جدی در مسیر توسعه چنین فناوری هایی در کشور شده است.

روزبهانی عنوان کرد:بعضا تجهیزات مورد نیاز برای توسعه شبکه اینترنت بصورت تکه تکه نصب و تعبیه شده در حالیکه باید اصل یکپارچه سازی در آن لحاظ می شده که عملا چنین امکانی برای مخابرات در شرایط تحریم وجود نداشت.

*متولی توسعه فیبر نوری کیست؟

آنچنان که عنوان شد،یکی از اصلی ترین الزامات توسعه خدمات اینترنتی به تقویت فیبر نوری در کشور باز می گردد،اما در خصوص اینکه متولی تحقق چنین امر خطیری کدام شرکت و مجموعه است،اظهارات متعددی شنیده می شود.

سخنگوی شرکت مخابرات در این خصوص عنوان می کند:توسعه فیبر نوری صرفا بر دوش مخابرات نیست و به واقع اپراتور چهارم و دیگر شرکت های اینترنتی نیز در این خصوص مسئولیت دارند.

زارعیان عنوان می کند:در شرایطی که اپراتوری انحصاری تحت عنوان فیبر نوری در کشور فعال است که به واقع یکی از وظفیه اصلی آن به رساندن فیبر نوری به منازل مردم معطوف می شود،مخابرات نمی تواند به سرعت نسبت به اجرای توسعه فیبر نوری در کشور اقدام کند.

وی می گوید:شرکت مخابرات در صدد بِروز ساختن تجهیزات و ارتقای کیفی آن است ودر آینده برخی از مشکلات مرتبط با عرضه و ارائه خدمات اینترنتی(برای کاربران)مرتفع خواهد شد.

امید آن می رود تمامی دستگاه های ذیربط،توسعه شبکه اینترنت و بهبود کیفی و کمی آن را به عنوان اولویتی ویژه مد نظر قرار دهند و اقدامات مقتضی را با جدیت در دستور کار قرار دهند که یقینا با همیاری و همگرایی دستگاه های متولی،حصول چنین امری(دریافت خدمات اینترنتی با کیفیت)دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
در مورد گرونی اینترنت بگید که خداوکیلی گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
63 درصد مردم نمیتونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
یعنی واقعا 63 درصد مردم حاضرند با اینترنت 64 کیلو بایتی که سرعت دانلود میشه حدود 10 کیلوبایت حجم اینترنت بالا داشته باشند نه کیفیت سرعت!؟؟
واقعا این همینطوری گفت یا آمار دارند!؟؟
با اون اینترنت 128 یا 64 کیلو بایتی که 63 درصد مردم راضی هستند داشته باشند ولی حجم بالا !!؟
با این سرعت واقعا کسی تو دنیا وجود داره که یک اهنگ 4 مگا بایتی نیم ساعت صبر کنند دانلود بشه
63 درصد مردم!؟؟؟
واقعا ما قبلا هم داشتیم این سرعت خوابمون میگرفت یک صفحه باز بشه 63 درصد!!؟؟
شاید 6.3 درصد بود
اخه 63 درصد!!؟؟
آخرین اخبار