قاسم صرافان گفت: شعر عاشورایی باید مبتنی بر روایات باشد اما شاعرانگی اش را از دست ندهد .


قاسم صرافان شاعر آیینی و عاشورایی در گفتگو با خبرنگار  تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت : زندگی وگفتن از چهره  اهل بیت می تواند چاشنی هضم شعر باشد اما نباید محور اصلی شعر شود .

صرافان تصریح کرد : شعر آیینی شعری است که در باب زندگی اهل بیت و بزرگان دین نوشته می شود که نوع شعر عاشورایی در زیر شاخه ان جزء پرمخاطب ترین و.پربسامدترین آن است .

شاعر کتاب اتفاق در مورد ساختار شعر آیینی  خاطر نشان کرد :این نوع شعر قدمت بسیاری دارد که به دوره شاعران فارسی زبان در سبک خراسانی ونیز مولانا و حافظ هم می رسد، پس باید در عین اینکه در آن شاعرانگی و عنصر خیال و تخیل وجود داشته باشد حرمت و شأن موضوع این اشعار  که کربلا و امام حسین (ع)  است ،  هم رعایت شود .

صرافان در مورد معضلات  اشعار عاشورایی  امروز ادامه داد :خیلی از شعر ها تنها روایت کننده و نظم شده ی یک اتفاق هستند که این موضوع در بلند مدت  به  شعر آیینی ضربه می زند ،اگر شعری بتواند هم شاعرانگی اش را حفظ کند و در عین حال مبتنی بر متون وروایات  هم باشد ،  کامل شده است .
این شاعر اظهار داشت :استفاده از آراستگی و پرداختن به  ظاهر اهل بیت در شعر می تواند چاشنی برای هضم بهتر شعر ما باشد ، اما  معضل از آنجایی آغاز می شود که مبنا شعر بر ظواهر وبرای مثال چهره اهل بیت گذاشته شود . 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار