استاندار خراسان رضوی گفت: اولین مرکز فنی و حرفه ای نابینایان و کم بینایان کشور با هدف توانمند سازی و ایجاد اشتغال بزودی در مشهد راه اندازی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علی رضا رشیدیان در مراسم جامعه نابینایان ثامن الائمه که به مناسبت 15 اکتبر روز جهانی عصای سفید برگزار شده بود، افزود: وظیفه همه افراد صاحب بینایی این است که به جامعه نابینایان و کم بینایان توجه کنند و در صدد برطرف کردند مشکلات این قشر از جامعه باشند.

رشیدیان به پیمان‌نامه‌ی بین‌المللی عصای سفید اشاره کرد و گفت: بر اساس این پیمان، همه‌ی کشورهای عضو از جمله ایران، موظف به ارتقای سطح زندگی نابینایان و فراهم‌سازی زمینه‌ی حضور و فعالیت آنان مانند سایر شهروندان می‌باشند.

وی با بیان اینکه 10 درصد جامعه نابینایان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری هستند، تصریح کرد: این اتفاق خوبی است که جامعه نابینایان و کم بینایان دارای تحصیلات عالیه باشند ولی باید به فکر اشتغال این افراد نیز بود .

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام داده ولی کافی نیست که باید با آموزش کم بینایان و نابینایان از طریق ایجاد انگیزه و مثبت نگری و ایجاد فضای تعاملی فرصت حضور این افراد در جامعه مهیا شود.

رشیدیان با تاکید بر اینکه کشوردر حال کوچک سازی سازمانهای دولتی است و برای و این تصور که در سازمانهای دولتی ظرفیت اشتغال داشته باشیم یک انتظار صحیحی نیست، ادامه داد: درست است که در ادارات و سازمانهای دولتی استخدام نداریم ولی این به معنای این نیست که سازمانهای دولتی اقدامی نباید انجام دهند و باید با توجه به ظرفیت ها و قانون که برای اشتغال افراد در نظر گرفته شده کار شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که رفتار معقولانه ای با نابینایان داشته باشیم و نابینایان توقع نگاه ترحم آمیز را ندارند و باید نگاه معقولانه به آنها شود و همه افراد چه در سازمانها و مراکز دولتی و چه در مراکز خدماتی ، چه در مراکز درمانی ، مراکز فرهنگی با آنها رفتار ترحم آمیز نداشته باشیم.

رشیدیان با بیان اینکه 9 تشکل در زمینه نابینایان فعالیت می کنند ، گفت: سازمانی مانند بهزیستی برای توانمند سازی و توان یابی نابینایان تلاش می کند که باید به نابینایان از خانه و خانواده توجه شود و به خانواده های آنها اموزش و تعامل با کم بینایان و نابینایان داده شود و کلاسها و دوره های برای آنها در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: از دیگر مشکلات نابینایان که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد این است که فضا سازی مناسب نابینایان در خیابانهای سطح شهر هنوز هم کم است و در صدد هستیم برطرف کردن مشکلات وسایل حمل و نقل شهری ، پارک ها را مناسب سازی برای این قشر از افراد جامعه انجام دهیم تا زمینه حضور آنها در جامعه بیشتر شود.

مدیر کل بهزیستی گفت: نابینایان به‌جز یک تفاوت فیزیکی جزئی، هیج فرقی با سایر شهروندان ندارند و جامعه باید از ظرفیت وسیعی که در زمینه‌ی توسعه در نابینایان وجود دارد بهره‌مند شود.

حمیدرضا پوریوسف افزود: معتقدیم به دلیل کمبود اعتبارات دولتی و امکانات، خدمات و تلاش‌هایمان کافی نیست و از مردم و خیران تقاضا داریم بیش از گذشته به حوزه‌ی خدمت به این گروه از معلولین وارد شوند.

وی ادامه داد: مشکلی که از بیرون نابینایان را آزار می‌دهد عدم مناسب‌سازی محیطی و نیز فراهم نبودن شرایط اشتغال و معیشت آنان در جامعه است.

مدیر عامل جامعه نابینایان ثامن الائمه مشهد نیز در این مراسم تصریح کرد: ما نمی خواهیم امکانات خاصی برای جامعه نابینایان در نظر گرفته شود و نمی خواهیم به ما متفاوت نگاه شود بلکه می خواهیم توانمندی های جامعه نابینایان توسط مسولین و مردم دیده و باور شود.

سردار سید جواد رضایی گفت: الان 95 درصد جامعه نابینایان بیکار هستند و این در حالی است که این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند .

وی با بیان اینکه مقرری ماهیانه ای که سازمان بهزیستی به افراد نابینا در نظر گرفته بسیار کم است، افزود: مقدار ماهیانه ای که سازمان بهزیستی به افراد نابینا در نظر گرفته برای افراد مجرد 53 هزار تومان و افراد متاهل 60 هزار تومان است که مقداری ناچیز است و نیاز به حمایت مسولین در این زمینه داریم.

مدیر عامل جامعه نابینایان ثامن الائمه مشهد بیان کرد: با اینکه فرصت‌هایی برای تسهیلات بانکی برای نابینایان فراهم می‌شود اما آنها از وام گرفتن می‌ترسند زیرا به دلیل نداشتن درآمد پایدار، نمی‌توانند وام‌ها را بازپرداخت کنند.

رضایی تصریح کرد: در زمینه‌ی مناسب‌سازی محیطی نیز، اولین مسیر مناسب‌سازی نابینایان از مقابل این مؤسسه شروع و تا فرامرز عباسی ادامه پیدا کرد که امروز مناطق زیادی را در شهر پوشش می‌دهد.

انتهای پیام//ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.