افغانستان و هندوستان به‌صورت فعالی در حال بررسی امکانات ساخت سد آب روی رودهای شرقی افغانستانند.

افغانستان و هندوستان در حال بررسی ساخت سد روی آب‌های شرقی
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، هشت صبح به نقل از هندوستان‌تایمز نوشت: مقام‌های هندی که نخواستند نامشان برده شود، گفته‌اند که رودخانه کابل یکی از پروژه‌های مورد نظر برای سدسازی است.

رودخانه کابل از بعضی جهات، شبیه رودخانه «چناب» در «جامو و کشمیر» است. حکومت هندوستان، حکومت افغانستان را تشویق کرده است که روی دریای مذکور بندی اعمار ایجاد کند.

 هندوستان در واکنش به «حمله‌های نیروهای شبه‌نظامی مظنونِ متعلق به پاکستان» در یوری «در کشمیر تحت کنترل هندوستان»، بودجه سه پروژه‌ سدسازی بر روی رودخانه چناب را افزایش داده است.

قبلا پروژه‌های مذکور به‌دلیل اعتراض پاکستان به آن، بر اساس پیمان آب‌های سند، معطل نگهداشته شده بود. مقامات هندی مدعی‌اند که پاکستان چنین معاهده‌ای را با افغانستان «در ارتباط به دریای کابل» به امضا نرسانده است.

احکام جاری در ارتباط به آب‌های دریای شرقی افغانستان که عمدتا در برگیرنده‌ی دریای کابل، کنر و چترال می‌شود و به خاک پاکستان خاتمه می‌پذیرد، شامل برخی از اصول پذیرفته شده بین‌المللی می‌گردند.

یکی از مقام‌های هندی می‌گوید که «هندوستان با کمک به افغانستان در قسمت راه‌اندازی چندین پروژه‌ی بند آب، می‌خواهد که پیام نیرومندی به پاکستان بفرستد. ما باید نتایج این اقدامات را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

زمانی که محمداشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، ماه گذشته به هند سفر کرد، به‌طور مشخص امکانات توسعه‌ی سیستم دریایی شرق افغانستان را با جانب هند بحث کرد و در عین حال، از این کشور به‌خاطر کمک به اعمار بند سلما، علی‌رغم تهدید‌های تروریستی، تشکری کرد.

مقام‌های هندی می‌گویند که میان دو جانب تقریبا در سطح عالی گفتگو‌ها بر سر موضوع مذکور ادامه داشته و دیدارهای بعدی به‌خاطر بحث روی پروژه‌های مشخص میان هیات‌های دو کشور صورت خواهد گرفت. اشرف غنی به‌طور قطع برای آغاز به‌کار نشست قلب آسیا در باب افغانستان که در سطح وزیران کشور‌های شرکت‌کننده برگزار می‌شود، در نخستین هفته‌ دسامبر به امرتسر در هند برخواهد گشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.