به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،جدا از اصطلاحات فنی که به صورت کاملا تخصصی و قراردادی در بحث خودرو ثبت شده، برخی اصطلاحات در زبان عامیانه طور دیگری ادا میشوند. این اصطلاحات اصولا برای تفهیم بهتر موضوع و به صورت تجربی انتخاب شده اند که در ادامه به بررسی چندی از آنها خواهیم پرداخت.
واشر ترساندن/ واشر زدنموتور هر خودرو از اجزای ریز و درشت متعددی ساخته شده که بروز اشکال در هر یک از این بخشها موجب مختل شدن روند عادی کارکرد پیشرانه خواهد شد. سرسیلندر یکی از اجزای اصلی موتور است که سوپاپها، میل سوپاپ و... را در بر داشته و به طور کلی با قرار گرفتن روی بلوک سیلندر، محفظه احتراق موتور را تشکیل میدهد. مابین سرسیلندر و سیلندر یک لایه عایق به نام واشر سرسیلندر قرار میگیرد تا از مخلوط شدن آب و روغن و راه پیدا نکردن آب یا روغن (که در جدارهای مشترک با بلوک سیلندر و سرسیلندر میچرخند) به داخل سیلندر جلوگیری شود. این عایق که از جنسهایی مثل مس، گرافیت، پنبه نسوز فشرده و... تولید میشود پس از مدتی مستهلک و موجب بروز مشکلاتی میشود که در بالا ذکر کردیم. اگر مقدار کمی از این واشر خورده شده باشد واشر ترسیده و اگر تمام واشر سوخته شده باشد، اصطلاحا خودرو واشر زده است. پدیده واشر زدن یا ترساندن عمدتا با بالا رفتن دمای خودرو از حد مجاز و اعمال فشار بیش از حد به پیشرانه خودرو پیش میآید.
موتور دست در آورده / شاتون زده
تقریبا تمامی قطعات مکانیکی خودرو با توجه به کارکرد سایشی روی یکدیگر، به صورت پیوسته و با قطعهای به نام اویل پمپ روغنکاری شده تا اخلالی در کارکرد موتور ایجاد نشود. اما با توجه به این که اساس کار پیشرانههای درون سوز بر حسب حرکت پیستون در داخل سیلندر و چرخش میل لنگ با شاتونی است که به پیستون متصل شده، کمبود روغن موجب مشکلات زیادی از جمله از آببندی خارج شدن سوپاپها، خط افتادن میل سوپاپ، سرخ شدن یا خط افتادن یاتاقان و از همه مهمتر شاتون زدن یا همان دست در آوردن موتور میشود! به این صورت که با کار کردن پیشرانه در شرایطی که روغنی در گردش نیست، میل لنگ قفل میشود، شاتون میشکند و از جداره سیلندر خارج میشود. این یکی از سنگینترین مشکلاتی است که ممکن است برای یک خودرو با پیشرانه درونسوز پیش بیاید و پس از بروز چنین اشکالی بهتر است موتور را به طور کامل عوض کنید. در غیر این صورت لازم است بلوک سیلندر، یاتاقانها، میل لنگ، شاتونها، پیستونها و بسیاری قطعات دیگر تعویض شوند.
برق دزدیبخش مهمی از کارهای یک پیشرانه و به طور کلی خودرو بر دوش سیستم برقی است که به دو بخش برق ادوات و برق موتور تقسیم میشود. در واقع هر خودرویی (چه انژکتوری و چه کاربراتوری) برای راه افتادن به برق نیاز دارد که این توان الکتریکی از دینام و باتری خودرو اخذ میشود. اصولا سیم کشی یک خودرو اگر اصولی و با کیفیت انجام شده باشد و بدون دستکاری باقی بماند بسیار بعید است دچار ایراد شود، اما اگر به هر دلیلی نیاز به تعمیر یا اصلاح بخشی از سیمکشی داشته باشید، ممکن است مشکلی گریبانگیر شما شود که به صورت عامیانه برق دزدی نامیده میشود. برق دزدی یک اتصال کوتاه بین مسیرهای مثبت و منفی خودرو ست که موجب خالی شدن شارژ باتری حتی در زمان خاموش بودن خودرو میشود. برای رفع برق دزدی باید کار خود را از جایی که دستخوش تغییرات قرار گرفته است، شروع کنید و سپس اتصالات مختلف را بررسی کنید.
منبع: جام جم
انتهای پیام/