به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه 52 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورا، گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درخصوص کیفیت مقالات پژوهشی کشور ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد.
در ابتدای این گزارش و با اشاره به لزوم حرکت فعالیت های پژوهشی به سمت نوآوری، بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور؛ روند کیفی این فعالیت ها براساس اطلاعات موجود در پایگاه های معتبر علم سنجی بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسون رویترز، مبنی بر رتبه بندی 100 دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین المللی؛ وجود 50 دانشگاه و موسسه آمریکایی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبه بندی مورد اشاره قرار گرفت.
براساس این گزارش، با توجه به اینکه دانشگاه های کشورمان در بین 75 دانشگاه نوآور و برتر آسیا و اقیانوسیه جایگاهی را به خود اختصاص نداده اند، اشاره شد که بر اساس رتبه بندی 5 هزار و 147 دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال 2016 که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شده، 91 دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این رتبه بندی حضور دارند.
همچنین در این گزارش با اشاره به این موضوع که 8.2 درصد از مقالات چاپ شده ایرانی در نشریات بین المللی در سال 2014 ، در نشریاتی چاپ شده که در فهرست 110 نشریه غیر معتبر که توسط وزارت علوم منتشر شده قرار دارند؛ روند نزولی این تعداد از 11.42 درصد در سال 2011 به میزان فوق الذکر نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین در گزارش خود پس از بررسی فعالیت سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، اقدامات دانشگاه شهید بهشتی در تقسیم بندی نشریات را مورد ارزیابی قرار داد و با اشاره به تقسیم بندی نشریات علمی به 5 دسته نشریات جعلی، غیر معتبر، کم اعتبار، معتبر و عالی پیشنهاد شد با توجه به تجربه دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه و تاثیرگذاری به روز کردن فهرست نشریات معتبر در جهت دهی به پژوهش کشور، ارائه این فهرست و به روز رسانی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پیرامون راه اندازی شبکه علمی کشور به منظور رصد و نظارت بر فعالیت های پژوهشی، تقویت و توسعه دوره های پسا دکتری در دانشگاه های معتبر به عنوان پایه و اساس تربیت پژوهشگر، ارتقای جایگاه پژوهش در روند جذب و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ها، توجه به اخلاق علمی و اخلاق حرفه ای در بخش پژوهش، دقت و موشکافی در بررسی کیفی پژوهش های علمی، تسریع در رفع خلاء قانونی به منظور برخورد با تقلب های علمی و جلوگیری از برگزاری همایش های غیر معتبر پرداختند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/