در کاوش های باستانشناسان ایرانی و اتریشی درتپه آناقیزلی چایپاره آثار باستانی مربوط به 8 هزار سال پیش کشف شد.

مسئول هیات ایرانی کاوش های تپه آنا قیزلی چایپاره درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛، در این خصوص گفت:ااین آثار شامل انواع سفالهای ساده ومنقوش ،تیغه های سنگی؛ تراشه های سنگی وپیکرک های حیوانی ایست که قدیمی ترین آنها مربوط به دوره نوسنگی با 8 هزار سال قدمت است و در فصل نخست از کاوشهای تپه آنا قیزلی در اطراف روستای چورس از توابع چایپاره کشف شده اند.

غلام شیرزاد افزود:فصل نخست این کاوشها از 13 مهرماه آغاز وتا26 مهرماه ادامه یافته است ودر آن  5 باستان شناس از دانشگاه اینسبورگ اتریش و5 باستان شناس ایرانی به حفاری وکاوش در این منطقه پرداختند.

مسئول هیات ایرانی کاوش های تپه آنا قیزلی چایپاره خاطر نشان کرد:مهم ترین آثار کشف شده در این کاوشها مربوط به شهری با قدمت 3هزار سال مربوط به دوره اورارتویی ایست.

وی مطالعات ژئو مغناطیسی، بررسی میدانی منطقه وکاوش محوطه اوراتویی را از جمله اهداف کاوشهای تپه آناقیزلیچایپاره نام بردکه درقالب برنامه 4 ساله برنامه ریزی شده است.

شیرزادگفت هدف کاوشها در فصل دوم که بعد از عید خواهد بود کاوش گسترده در لایه های دوره اورارتو است.

شایان ذکر است تپه تاریخی آنا قیزلی چایپاره در 600 متری روستای تاریخی و گردشگری چورس و در زمینی به مساحت 400 در 200 متر واقع شده که در سال 81 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.