اراده،حلقه گمشده پرونده فساد در فوتبال

پرونده فساد در فوتبال به علت نبود اراده و عزم مسئولان همچنان در سردرگمی به سر می‌برد.

اراده، حلقه گمشده پرونده فساد در فوتبالبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ماجرای ورود مجلس به فساد در فوتبال به سه سال پیش برمی‌گردد. سال 92 جرقه ماجرا را علی دایی زد و افشاگری‌های وی پای کمیسیون اصل 90 رابه این موضوع باز کرد.

هرچند که قرار بود تا پایان همان سال مجلس گزارش مفصلی در رابطه با فساد ارائه بدهد اما محمدعلی پورمختار رئیس سابق کمیسیون اصل 90 اعلام کرد که فقط کلیات این موضوع را بررسی کردند و قصد دارند که جزئیات هم بپردازند.

بر این اساس اتفاقات پشت پرده فوتبال آنقدر پیچیده بود که از زمان بررسی دو سال طول کشید تا گزارش پرونده فساد در فوتبال منتشر شد.

به هرحال بعد از دو سال و ماه‌های پایانی مجلس نهم گزارش مفصلی از سوی کمیسیون اصل 90 منتشر شد.

گزارشی که در آن به صراحت از وجود تبانی، ارتشا، دوپینگ، شرط بندی ، جعل، استفاده از سند مجهول، تصدیق نامه‌های خلاف واقع،‌ فرار مالیاتی، مصرف الکل و روابط نا مشروع، مصرف مواد مخدر، رواج خرافه گرایی، از جمله سحر، جادو، تحصیل مال از طریق نامشروع و قراردادهای غیرواقعی نام برده شد اما هیچ خبری از اسم متخلفان در آن نبود.

هر چند که در این گزارش به مسائلی همچون مشکلات ساختاری اساسنامه فدراسیون، منفعل بودن وزارت ورزش و جوانان در برابر تخلفات متعدد ارگان فدراسیون، نبود نظارت و اعمال وظایف در اساسنامه از سوی مجمع فدراسیون فوتبال، سوءمدیریت و تصمیمات خلاف قانون روسای وقت سازمان تربیت بدنی وغیره به عنوان علل اصلی فساد در فوتبال اشاره شده اما به جز بازداشت یک شخص اتفاقات ویژه‌ای برای برخورد با متخلفان این پرونده صورت نگرفت.

حتی شنیده شد که پرونده فساد در فعالیت بعد از پایان مجلس نهم مختومه شده است اما مسئولان جدید کمیسیون اصل 90 این موضوع را تکذیب کردند.

نکته جالب توجه پرونده فساد در فوتبال این است که این پرونده هنوز برای رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع نشده است و معلوم نیست کمیسیون اصل 90 چه زمانی این پرونده را در اختیار نهادهای قضایی قرار می‌دهد.

با وجود اعترافات نمایندگان مجلس به وجود فساد وسیع در فوتبال اما هنوز با متخلفان این پرونده به جزء یک شخص برخورد قانونی صورت نگرفته است.

به هر حال پرونده فساد در فوتبابل همچنان در راهروهای مجلس سرگردان است و برای بررسی همه جانبه این پرونده نظر مسئولان و اهالی فوتبال را در این خصوص جویا شدیم که از نظر خواهیم گذراند.

پارسایی: برخورد با متخلفان تأثیری در کاهش فساد در فوتبال ندارد

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: برخورد با افراد متخلف در پرونده فساد در فوتبال بازدارنده است اما تأثیری برکاهش تخلفات در فوتبال ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ به هر حال مسئولان ورزش با تنظیم مقررات می‌توانند باعث پیشگیری تخلفات در فوتبال شوند.

پارسایی بیان کرد: گزارش پرونده فساد در فوتبال با اینکه در مجلس نهم قرائت شد اما هنوز مفتوح است. همچنین، بخشی از پرونده فساد در فوتبال به قوه قضائیه ارجاع می‌شود تا این نهاد قضایی با متخلفان برخورد قانونی کند.

وی بیان کرد:‌1500پرونده از مجلس نهم باقی مانده‌ است. بر این اساس تعدد پرونده‌ها باعث تأخیر در رسیدگی پرونده فساد در فوتبال شده است.

پارسایی در مورد اینکه برخورد با متخلفان پرونده فساد در فوتبال تا کنون صورت نگرفته است، بیان کرد: اگر قاضی پرونده فساد در فوتبال تشخیص بدهد که جرمی صورت گرفته است، به طور حتم با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره وضعیت شاه حسینی مسئول سابق بررسی پرونده فساد در فوتبال گفت: تحقیقات لازم در خصوص پرونده فساد در فوتبال صورت گرفته است و دیگر نیازی به ارائه مشاوره از سوی شاه حسینی را نداریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال پرونده فساد در فوتبال طبق روال قانونی رسیدگی می‌شود و با متخلفان پرونده برخورد می‌کنیم.

رسایی: اراده قوی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد

حمید رسایی مسئول سابق رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال گفت: اراده قوی برای برخورد با متخلفان پرونده فساد در فوتبال وجود ندارد. این پرونده آنقدر پیچیده و فراگیر است که مسئولان فوتبال احساس می‌کنند در صورت برخورد با متخلفان شاهد فروپاشی فوتبال هستیم، به هر حال آنها راهکار جلوگیری از فساد در فوتبال را در مدارا با این موضوع می‌دانند.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ کفاشیان سفرهای بی‌شمارس را توجیه می‌کرد اما سفرهای وی بی‌جهت بود. وی حتی اقدامی در جهت لغو بازی ایران و کره‌جنوبی درشب عاشورا انجام نداد.

رسایی عنوان کرد: فوتبال با پول دولتی اداره می‌شود حقوق همه ارگان فوتبال را دولت متقبل می‌کند. بر این اساس تا روزی که فوتبال به بخش خصوصی واگذار نشود، اراده‌ای برای برخورد با متخلفان فوتبال وجود ندارد.

مسئول سابق رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال بیان کرد: مسئولان توجیهات غیرمنطقی برای واگذار نکردن تیم‌ها به بخش خصوصی ارائه کردند. آنها اعلام کردند که واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی استفاده سیاسی صورت می‌گیرد، در صورتی که این موضوع صحت ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس مؤسسه فرهنگی نیستند و فقط به عنوان فرهنگی را یدک می‌کشند. برنامه فرهنگی، تنها کاری که در این دو باشگاه صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار