میانگین عمق حفاری معدن در ایران کمتر از 50 متر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش قوانین و مقررات صنایع معدنی در اصفهان گفت: میانگین عمق حفاری در بخش معدن کشور هنوز به 50 متر هم نرسیده است.

اسدالله کشاورز افزود: این رقم در برخی کشورهای دنیا بالای دو کیلومتر است.

وی گفت : در نظر است میانگین عمق اکتشافات معدنی را به 150 متر برسانیم که این اتفاق، انقلابی در بخش معدن کشور محسوب می شود.

مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود : ایران جزو 10 کشور معدنی دنیاست اما هنوز در اکتشافات خود به 50 متر هم نرسیده است و اگر به 150 متر برسد شرایط بهتری در جهان پیدا خواهد کرد.

کشاورز با بیان اینکه ما در بحث اقتصاد مقاومتی تعریف پهنه های اکتشافی معدن را مطرح کرده ایم، گفت: در این راستا 120 پهنه اکتشافی معدن در فضایی به مساحت 12 هزار کیلومتر مربع در کشور تعریف شده است.

وی افزود: اکنون در 7 درصد از مساحت کل کشور پروانه بهره برداری معدن صادر شده که بسیار ناچیز است.

مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد مجوزهای صادره در این بخش را 18 هزار پروانه اعلام کرد و افزود: در بحث بهره برداری معادن 120 هزار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد شده است.

کشاورز با تاکید براینکه در راستای حمایت از معدن داران، کارگروه های تعاملی با منابع طبیعی و محیط زیست ایجاد شده است، گفت: فضای اکتشافات معدن تخریب زیادی ندارد و با این کارگروه ها بدنبال تلطیف فضای کار معدن داران هستیم.

وی همچنین در باره تامین گازوئیل موردنیاز معدن داران گفت: معدن داران در طول دوره بهره برداری خود باید حدود 5 تا 6 هزار لیتر سوخت گازوئیل ذخیره داشته باشند، زیرا در صورت نبود سوخت، کار آنها متوقف می شود.

مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این شرایط، برخی مسوولان ارگان های دیگر میزان ذخایر سوخت معدن داران را قاچاق تلقی می کنند در حالی که معدن داران نیاز به پشتیبانی سوخت دارند.

کشاورز با اشاره به مشکلات فروش و پرداخت معدن داران نیز گفت: امروز بسیاری از معدن داران بخصوص فعالان سنگ های تزیینی محصولات خود را در قبال چک های یک و یا دو ساله می فروشند اما از طرف دیگر با مشکلات پرداخت حقوق دولتی مواجه می شوند.

وی افزود: برخی از معدن داران بدلیل بی اطلاعی، با تاخیر اقدام به پرداخت حقوق دولتی می کنند و مشمول جریمه می شوند در حالی که در صورت اقدام به موقع، حقوق مزبور در مدت یک سال قابل تقسیط است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش با اشاره به راه اندازی مرکز 'SPX'(پیمانکاری فرعی صنعتی) اتاق بازرگانی اصفهان گفت: این مرکز با هزینه افزون بر یک میلیارد تومان در اتاق بازرگانی راه اندازی شده است.

به گفته سیدعبدالوهاب سهل آبادی، عضویت در SPX هزینه ندارد و فعالان بخش معدن نیز می توانند در آن ثبت نام کنند.

پیمانکاری فرعی صنعتی(Subcontracting and Partnership Exchange) و برون سپاری از راه های نوین و موثر سازمانی، نوعی تولید صنعتی از طریق همکاری واحدهای تولیدی مکمل مختلف است که در این حالت یک پیمانکار اصلی همراه با عرضه کنندگان پیمانکاران فرعی متعدد وجود دارند.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.