پنتاگون اعلام کرد با تحویل یکی از زندانیان گوانتانامو به دولت موریتانی، شمار زندانیان باقی مانده در این زندان به 60 نفر رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد با تحویل یکی از زندانیان گوانتانامو به دولت موریتانی، شمار زندانیان باقی مانده در این زندان به60  نفر رسید.

بر این اساس، آمریکا از دولت موریتانی به خاطر حس بشردوستانه و تمایل به حمایت از تلاش های آمریکا برای بستن بازداشتگاه گوانتانامو تشکر و قدردانی می کند.

گوانتانامو نام پایگاه نظامی در خلیجی به همین نام در جنوب شرقی جزیره کوبا است که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد. در پی حملات انتحاری 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا دولت این کشور بازداشتگاهی را در این پایگاه نظامی ایجاد کرد تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می شدند، در این محل زندانی کند.

افراد زندانی در این پایگاه که دارای تابعیت آمریکایی نیستند و در مناطق مختلف جهان دستگیر شدند، تحت عناوینی مانند اشخاص متخاصم غیرنظامی به گوانتانامو منتقل شدند.
این در حالی است که زمانی، بیش از هفتصد تن از آنان در این محل زندانی بودند.

از آنجا که آمریکا این افراد را نظامی دشمن نمی داند، آنان از حقوق اسیران جنگی برخوردار نیستند و از آنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شدند، در حوزه قضایی آمریکا قرار ندارند و مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین این کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه نشدند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار