نمایندگان در جلسه علنی امروز ترکیب اعضای شورای عالی مهارت را مشخص کردند.

ابراهیمی میرحسینی*ترکیب اعضای شورای عالی مهارت مشخص شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 27 مهرماه در جریان رسیدگی به لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، با اصلاح ماده 1 این لایحه موافقت کردند.

براساس این گزارش متن زیر جایگزین بند 5 الحاقی ماده 1 شد:

بند الحاقی 5- شورای عالی مهارت با ترکیب زیر به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود. این شورا مکلف است براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر ظرف مدت شش ماه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، نظام صلاحیت حرفه‌ای مشاغل متناسب با حرفه و میزان مهارت در آن حرفه و مدرک علمی مهارتی را طراحی و استقرار آن را مدیریت کنند.
 
ترکیب اعضا:

-معاون اول رئیس جمهور (رئیس شورا)

- وزرای آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان برنامه بودجه کشور (نایب رئیس)

- یک نماینده از اتاق‌ها، کانون‌ها یا سازمان‌های بخش غیردولتی (بدون حق رأی)

- سه نفر متخصص و صاحب نظر در امر آموزش فنی و حرفه‌ای، مهارت آموزی و بازار کار (بدون حق رأی). این افراد به پیشنهاد و تصویب اکثریت اعضای شورای عالی انتخاب و با معاون اول رئیس جمهور برای مدت 4 سال منصوب می‌شوند. انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

تبصره 1- سایر وزرا حسب مورد به دعوت رئیس شورا حضور می‌یابند.

تبصره 2- دبیر شورا توسط معاون اول رئیس جمهور انتخاب می‌شود.

همچنین نمایندگان در ادامه رسیدگی به لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تبصره 6 ماده 1 این لایحه را اصلاح کردند.

براساس این گزارش کلمه کنفرانس‌ها از تبصره 6 ماده 1 حذف شد.

گفتنی است در تبصره 6 آمده بود دولت موظف است برای مشارکت انجمن‌های علمی، نخبگان و دانشمندان کشور در همایش‌ها و کنفرانس‌ها و مجامع علمی و پژوهشی بین‌المللی را بر سر جهان و بهره‌گیری از توانمندی‌های دانشمندان و نخبگان ایران در جهان و فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی مناسب در داخل و خارج کشور سازوکار لازم را ایجاد نماید.

همچنین نمایندگان در ادامه با حذف بندهای ب، ث ماده 3 لایحه مذکور موافقت کردند.

براساس این گزارش مفاد بندهای ب، ت، ث ماده 3 لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به شرح زیر است:

ب- وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موظفند 25 درصد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکتری تخصصی را به همسر و فرزندان شاغل، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد اختصاص دهد.

تبصره- کسب حداقل 70 درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی از جمله رشته‌های پزشکی برای دارندگان سهمیه الزامی است.

ت- ماده 66 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح شد:
عبارت «و جانبازان زیر 25 درصد» بعد از عبارت «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» اضافه می‌شود.

ث- تبصره 1 ماده 67 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می‌شود:
بعد از عبارت «آزادگان و خانواده‌ آنان» عبارت «و جانبازان زیر 25 درصد» اضافه شد.

همچنین نمایندگان در ادامه با اصلاح بند ج ماده 3 لایحه مذکور موافقت کردند که موارد آن به شرح زیر است:
در بند (ج) ماده 3 عبارت «با رعایت شرایط اخلاقی، علمی و بدون» جایگزین عبارت «بدون الزام به رعایت شرایط سنی و» شد.

پیش‌تر در ماده (ج) آمده بود؛ دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثارو شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصت‌ها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکلف آنان، اقدام زیر را انجام می‌دهد:

دانشگاه‌ها و مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی و وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان، آموزش و پزشکی، مکلف‌اند حداقل 20 درصد اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای 25 درصد با آزادگان بالای سه سال اسارت، همسران و فرزندان جانبازان بالای 50 درصد، همسران و فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک علمی مورد تأیید وزارت‌خانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» می‌باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیئت علمی تأمین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیئت علمی رسمی با احتساب به سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرایط سنی و آزمون و مصاحبه استخدام کنند. مسئولیت اجرای این حکم به طور مستقیم برعهده وزرا و رؤسای دستگاه‌های مذکور است. مقامات یادشده در این خصوص، مجاز به اتخاذ تصمیم می‌باشند. احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیئت علمی، فعلی دارای شرایط فوق نیز می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، صحن ، لایحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار