مقام‌های آمریکایی بر این باورند که احتمال استفاده گروه تروریستی داعش از سلاح‌های شیمیایی برای دفع حملات نظامی نیروهای عراقی به شهر موصل وجود دارد.

هشدار آمریکا نسبت به استفاده از تسلیحات شیمیایی داعش در موصلبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز ، مقامهای آمریکایی اعلام کردند که انتظار دارند تروریست های داعش برای مقابله با حملات نیروهای عراقی به شهر موصل از تسلیحات شیمیایی استفاده کنند ولی توانایی فنی این گروه برای استفاده از سلاح های شیمیایی تاحد زیادی محدود است.

یک مقام آمریکایی در این باره تاکید کرد: نیروهای آمریکایی در حال آزمایش گلوله های شلیک شده از سوی داعش هستند تا هرگونه استفاده احتمالی این گروه تروریستی از سلاح های شیمیایی را مورد بررسی قرار دهند.

داعش طی ماه های گذشته بارها از عامل خردل استفاده کرده است. یک مقام دیگر آمریکایی نیز تصریح کرد: نیروهای آمریکایی قبلا در یک حادثه اعلام نشده، وجود سولفور خردل را در مهمات استفاده شده توسط داعش تایید کرده اند. داعش با این مهمات نیروهای بومی را هدف قرار داده است نه نیروهای آمریکایی یا نظامیان ائتلاف را.

مقامهای آمریکایی معتقدند که گروه داعش هنوز در توسعه و ساخت تسلیحات شیمیایی با اثر کشنده، موفق نبوده است. این بدان معناست که سلاح های متعارف همچنان خطرناک ترین تهدید برای پیشروی نیروهای عراقی و کرد به شمار می رود.

حدود 5 هزار نظامی آمریکایی در عراق هستند. بیش از 100 نظامی آمریکایی در عملیات ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه در موصل شرکت کرده اند. نظامیان آمریکایی وظیفه مشاوره و هدایت حملات هوایی جنگنده های ائتلاف علیه مواضع داعش را بر عهده دارند.

سقوط موصل می تواند نشانه بزرگی برای شکست داعش در عراق باشد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ضمن ابراز اطمینان از شکست داعش در موصل، تاکید کرد: حدود یک میلیون غیر نظامی هنوز در موصل هستند.

این مساله به چالش بزرگی برای نیروهای عراقی تبدیل شده است. توماس وایز مسئول بخش عراق در سازمان بین المللی مهاجرت در این باره هشدار داد: تروریست های داعش احتمالا از غیر نظامیان به عنوان سپرهای انسانی استفاده می کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار