اهواز؛

گودبرداری غیر اصولی عامل آسیب مسجد تاریخی دروازه دزفول

مسجد دروازه از مساجد تاریخی و ثبت ملی شده این شهرستان دزفول به دلیل گودبرداری غیراصولی در اجرای یک طرح عمران شهری دچار آسیب جدی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت اله آریایی نیا سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: عملیات ساخت پارکینگ طبقاتی محله قلعه در دزفول از چند سال پیش توسط پیمانکار و بخش خصوصی آغاز شده که گودبرداری غیراصولی در اجرای این طرح موجب تخریب بخشی از مسجد دروازه و خسارت به چند خانه تاریخی شده است.

وی با اشاره به بازدید اخیر معاون بافت های کشور از این طرح شهری در دزفول تصریح کرد: تخریب این مسجد تاریخی و چند خانه تاریخی مجاور آن باعث شد با دستور سازمان میراث فرهنگی و مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان عملیات ساخت این پارکینگ طبقاتی متوقف شود.

آریایی نیا با اشاره به اینکه مسجد تاریخی دروازه دزفول با گودبرداری غیراصولی دچار خسارت جدی شده است بیان داشت: پیمانکار مربوطه موظف است ضمن پرداخت خسارت وارده و مرمت این مسجد و خانه های تاریخی با نظارت میراث فرهنگی مقررات میراث فرهنگی را رعایت کند در غیر اینصورت اجازه ادامه کار داده نخواهد شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار کرد: مرمت این مسجد و خانه های تاریخی نیز باید با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود تا زیبایی و اصالت بافت قدیم حفظ شود.

مسجد دروازه مربوط به اواخر دوره قاجار واقع در خیابان طالقانی غربی، گذر اصلی محله قلعه دزفول واقع شده است.

این مسجد تاریخی اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ۸۳۸۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.