مدیر جهاد کشاورزی کوثر گفت: بر اساس آمار در سال جاری برداشت به (هیوا) از سطح باغات گیوی به دلیل سرمازدگی بهاره، دو سوم یعنی 60 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرگاران جوان از اردبیل؛ خیبر علی جلیلی افزود: پيش بينی می شود در سالجاری حدود 215 تن "به" (هیوا) از باغات (درختان بارور) این شهر برداشت شود که این درحالی است که در سال های گذشته 800 تن "به" از سطح 187 هکتار درختان بارور شهرستان کوثر تولید شده است.

وی افزود: سطح زیر کشت "به" در سطح استان 453 هکتار است که شهر گیوی 9 درصد این میزان را به خود اختصاص داده است؛ برهمین اساس گیوی از لحاظ تولید و کیفیت میوه "به" رتبه نخست استانی را دارد.

وی گفت: توسعه مکانيزه باغات "به" در کوثر و تبديل کشت سنتی و معيشتی به توليد تجاری و مدرن می تواند به رغم شرایط آب و هوایی، تولید و فروش بیشتر و بهتری را برای باغداران منطقه رقم بزند.

به گفته باغداران شهر گیوی تولید "بِه" در سال جاری با مشکلات عدیده ای مواجه شده است، بطوری که برداشت این محصول برند کیفیت ملی از باغات گیوی 2 سوم یعنی تقریباً 60 درصد کاهش یافته است که این عامل موجب بروز رکود در حوزه کشارزی نیز است؛ چرا که اکثر باغداران شهر گیوی یک سال تمام را فقط به امید برداشت محصول استراتژیک "بِه" در منطقه فعالیت می کنند.

میوه "بِه" که نماد شهر گیوی نیز است و تنها در مناطق خاص آب و هوایی و همچنین وجود خاک حاصلخیز در باغات این شهر رشد و نمو پیدا کرده و به تولید رسیده است؛ این درحالی می باشد که پیشتر، کشاورزان بسیاری سعی در کاشت درختان این میوه در سطح باغات شهرستان کرده اند که رشد نکرده است.

حاجی آقاکيشی، ملسی، آجی شيرين و ترش انواع به‌ های گيوی است که در اين ميان حاجی ‌آقاکيشی رقم خاص شهر گيوی است که آبدار، ترد و بسيار خوشمزه است و از نظرانبارداری نيزرقم آجی شيرين و برای تهيه مربا نيز رقم به ترش استفاده می شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، برداشت ، به ، باغات ، کوثر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.