محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور با ابراز نگرانی از وضعیت تغذی مردم افغانستان می گوید که از ۴۹ تا ۶۰ درصد افغان ها در نقاط مختلف کشور مصونیت غذایی ندارند.

غنی: بین ۴۹ تا ۶۰ درصد مردم افغانستان مصونیت غذایی ندارندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، همزمان با تجلیل از روز جهانی زنان روستایی، هفدهمین نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل نیز گشایش یافت.

رییس جمهورغنی که قبل از ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاح هفدمین نمایشگاه زراعتی بین المللی کابل و روز جهانی زنان روستایی صحبت می کرد، گفت: ما مملکتی هستیم که هنوز هم ۱۵ درصد مردم ما بدون خوردن غذا شب ها به بستر خواب می روند.
 
آقای غنی بر سرمایه گذاری روی زنان روستایی و توجه به خود کفایی محصولات زراعتی تاکید کرد و گفت که زنان روستایی و زراعت پیشه می توانند با دست شان اقتصاد کشور را تغییر دهند. 

به گفته رییس جمهور، بالای هر زن افغان بین ۴ تا ۶ هزار افغانی از سوی دولت سرمایه گذاری شده است و تلاش می شود برنامه های حمایتی در سراسر کشور انجام شود.

رییس جمهور گفت، هر دهقان زن یک قدم کوچک برداشته و جمع این قدم‌های کوچک گام بزرگ برای آیندۀ افغانستان است.

آقای غنی در برابر این زنان تعهد سپرده گفت: پالیسی واضح ریاست جمهوری سر وسعت ‌دادن زنان روستایی تمرکز اصلی می ‌شود و این برنامه افغانستان شمول می‌ش ود، ما سر تان باور داریم و سرمایه ‌گذاری می ‌کنیم.

او تاکید کرد، هر قدمی را که زنان دهقان بر می ‌دارند، کشور را به سوی خودکفایی می ‌برد.

این در حالی است که بیشترین زنان افغان در روستاها مؤلدین اصلی صنایع و محصولات زراعتی اند و این زنان در باغ‌های خانگی، خانه‌های سبز ، فارم‌های مرغداری و موارد دیگر مصروف اند. 

در این نمایشگاه در ۲۳۲ غرفه انواع محصولات زراعتی و صنعتی داخلی افغانستان به نمایش گذاشته شده است که از این میان، ۵۷ غرفۀ آن مربوط زنان است.

انتقاد از ناکامی وزارت زراعت در مدیریت آب ها

رییس جمهور در این مراسم مورد مدیریت آب ها صحبت کرد و گفت که وزارت زراعت و آبیاری هر چند کارکردهای خوبی دارد اما در مدیریت آب های کشور ناکام بوده است. 

رییس جمهورغنی گفت که افغانستان زمین‌های گسترده قابل کشت دارد اما به دلیل نبود مدیریت درست آب، از این زمین ها هیچ ‌گونه استفاده درست صورت نمی گیرد. 

به گفته غنی، باید در بخش مدیریت آب اقدامات جدی صورت گیرد و این امر کمک شود تا زمین‌های خشک تحت آب بیایند و افغانستان از لحاظ محصولات زراعتی به خود کفایی برسد.

بر اساس ارقام رسمی، افغانستان اکنون دست کم ۶۲ میلیارد متر مکعب آب دارد، اما دارای سیستم منظم مدیریت آبی و شبکه‌های آبیاری نیست.

آقای غنی گفت انسجام و مدیربت آب در صدر برنامه‌های دولت است و از همین رو به ایجاد بندهای آب اقدام کرده است.

این در حالی است که کمیسیون عالی اقتصادی حکومت افغانستان در دو سال گذشته حدود ۱۱۰ پروژه آبیاری را منظور کرده ۹۰ پروژه دیگر نیز روی دست گرفته شده است. 

بخدی نوشت: همچنان افتتاح بند سلما در هرات و آغاز پروژه توسعه بند کجکی در هلمند از کارهای حکومت افغانستان در مدیریت آب ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار