کمیته حمایت سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد: 2 هزار و 460 نفر از مجموع کشته شدگان و مجروحان درگیری های سال 2016 میلادی در افغانستان کودکان هستند.

گزارش سازمان ملل از افزایش مرگ و میر کودکان در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،  کمیته حمایت سازمان ملل در افغانستان (اوناما) روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد تلفات غیر نظامیان در افغانستان بر اساس ارقام بدست آمده در 9 ماه اول سال جاری، 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و سرپرست اوناما در این اطلاعیه با اشاره به اینکه کودکان قربانیان اصلی این درگیری ها بوده اند، شمار کودکان کشته شده در این درگیری ها را 639 نفر و کودکان مجروح را هزار و 822 کودک اعلام کرد.

یاماموتو در این اطلاعیه بر ضرورت بکارگیری تدابیر و احتیاط های لازم از سوی طرفین درگیر در محافظت از جان کودکان به ویژه در مناطق پرجمعیت تاکید کرد.

کمیته مذکور رقم زنان غیر نظامی افغان را که در طول این درگیری ها مجروح یا کشته شده اند، 877 نفر گزارش کرده است که براساس این گزارش، 240 نفر از آنان در این دوره 9 ماهه، جان خود را از دست داده اند.

اوناما و مسئولان حقوق بشر این کمیته از افزایش عملیات نیروهای ضد دولتی علیه غیر نظامیان این کشور ابراز نگرانی شدید کرده اند و حمله انتحاری روز 23 ژوئیه داعش به گروهی از تظاهر کنندگان را که طی آن 85 نفر از آنان جان خود را از دست دادند و بیش از 400 نفر دیگر مجروح شدند را نمونه هشدار دهنده ای از این حملات ذکر کرده است.

ایرنا نوشت: کمیته حمایت از افغانستان در نهایت با اشاره به موارد متعدد حمله علیه غیر نظامیان، تاسیسات درمانی و بهداشتی در سال جاری، این گونه حملات را جنایت جنگی و قابل پیگیری در مراجع بین المللی قانونی توصیف کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.