روحانی در همایش روز ملی روستا و عشایر:

دعواهای کودکانه باید در کشور خاتمه پیدا کند/ در راه خدمت به کشور گاهی نیاز به تثبیت یا تغییر مدیر است/بزرگترین مشکل کشور در سال‌های آینده، موج بیکاری است+ فیلم


رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم طی سه سال گذشته همه تلاش خود را برای توسعه روستاها بکار گرفته است ‏اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله ‏زیادی وجود دارد.


دعواهای کودکانه باید در کشور خاتمه پیدا کند/ در راه خدمت به کشور گاهی نیاز به تثبیت یا تغییر مدیر است/ جمعیت روستایی کمتر از30 درصد تاسف‌آور است+ فیلمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش روز ملی روستا و عشایر که صبح امروز شنبه(1 آبان ماه) که در سالن اجلاس سران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.


گزیده سخنان رییس جمهور در همایش روز ملی روستا و عشایر:‏

*دولت یازدهم طی سه سال گذشته همه تلاش خود را برای توسعه روستاها بکار گرفته است ‏اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله ‏زیادی وجود دارد

*حراست از روستاها، حفظ فرهنگی روستاها و تولید در روستا و جلوگیری از مهاجرت، باید ‏به جد مورد توجه همه دولتمردان ‏باشد

*در دوران خشکسالی هستیم،باید از منابع آبی خود به خوبی و به درستی ، بهینه و با دقت ‏استفاده کنیم

*روستاییان ریشه های حیات اجتماعی هستند

*آب و خاک سرمایه های اصلی روستا است

‏*ویژگی های فرهنگ روستا، صداقت، شهامت، شجاعت و وطن دوستی است

*باید به سمت کشاورزی صنعتی و توسعه صنایع کوچک و متوسط در روستاها حرکت کنیم

*بزرگترین مشکل کشور در سال‌های آینده، موج بیکاری است




لینک دانلود

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه امروز شاهدیم روستاییان برای دستیابی به علم و دانش و امکانات سلامت و درمان به سمت شهرها مهاجرت می‌کنند گفت: این اتفاق بار مسئولیت سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد روستاییان پایه‌ها و ریشه‌های اصلی زندگی اجتماعی هستند و شهرهای ما نیز ریشه در روستاهای گذشته دارند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما همواره روستا را با ویژگی‌های فرهنگی، صداقت، امانت، شهامت، شجاعت، مقاومت وطن دوستی و مرزبانی می‌شناختیم و می‌شناسیم این روستاییان به عنوان جامعه تولیدگر بار مسئولیت بزرگ تولید کشاورزی و صنایع دستی را بر دوش خود دارند.

روحانی افزود: روستاییان به عنوان مدافعان غیور از مرزهای ایران و همچنین مدافعان در دوران نهضت انقلاب اسلامی و مردان جنگجو و مبارز در طول 8 سال دفاع مقدس شناخته می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه واقعیت این است که باید به مشکلات روستاییان و عشایر توجه کنیم گفت: اگر به این مهم توجه نشود سرآغاز مشکلات شهرها شروع می‌شود و حاشیه نشینی در شهرها که امروز یک معضل بزرگ برای شهرهای بزرگ است که حادث شده و در کنار آن عدم اشتغال و بیکاری نشأت می‌گیرد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: یک روستایی به خوبی می‌داند که روستا از محیط شهر از لحاظ فرهنگی، ارتباطی و پیوندهای اجتماعی به مراتب بهتر است همچنین شرایط زیست محیطی، غذای سالم در روستاها فراهم است اما چرا روستاییان باید به شهرها و حواشی آن مهاجرت کنند ما باید به این سوال پاسخ دهیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه دولت یازدهم نسبت به روستاییان بار سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کند گفت: در این سه سال و چند ماه دولت یازدهم همه تلاش خود را برای توسعه روستایی انجام داده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و این فاصله برای حراست از روستا، حفظ فرهنگ، تولید، جلوگیری از مهاجرت و رفع مشکلات آینده شهرها باید مورد توجه دولتمردان باشد.

روحانی تصریح کرد: ما در طول سه سال گذشته به طور منظم محصولات دامی، باغی و کشاورزی‌مان رو به فزونی بوده و در سال جاری ما از لحاظ محصول استراتژیک گندم به خودکفایی رسیده‌ایم که این موضوع به معنای حرکت روستاها در مسیر توسعه و تولید کشاورزی است.

وی تأکید کرد: با رشد آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، تأمین آبش شرب، ارتباطات و برق در روستاها و همینطور بازسازی مسکن به نظر می‌رسد دولت در حد توان همه امکان خود را برای توسعه روستاهای کشور به کار گرفته است.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه باید دعواهای کودکانه در کشور خاتمه پیدا کند یادآور شد: باید رسانه‌های کشور از دروغ، اتهام، اختلاف، تفرقه افکنی، جناح‌بندی‌های غیرضروری دست بردارند، برخی می‌گویند دولت برای ثبات وزیر را تغییر ندهد آن روزنامه‌های بداخلاق با سیاست‌های بداخلاقش می‌گوید دولت به این وزرا چسبیده است؛ دولت وزرایش را تغییر می‌دهد بازهم بعضی از بداخلاق‌ها می‌گویند چرا وزرا را تغییر می‌دهند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: کشور همواره هدفش توسعه و تعالی است و در راه خدمت به جامعه گام برمی‌دارد بر این اساس در راه خدمت به کشور گاهی نیاز به تثبیت یا تغییر مدیر است و این گونه نیست که ما در شرایط واحدی قرار داشته باشیم.


روحانی با انتقاد از اینکه جمعیت روستایی کمتر از 30 درصد است گفت: این میزان جمعیت تأسف آور بوده و به معنای ادامه مهاجرت از روستاها به شهرها است بر این اساس باید مهاجرت معکوس مدنظر قرار گیرد و در پی آن باید مشکلات روستاییان حل و فصل شود. مشکلات روستاییان را اگر در چند فصل ببینیم به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی حل آن آسان‌تر خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به سرشماری نفوس و مسکن در کشور گفت: این سرشماری با مشارکت اکثریت مردم به تحقق رسید و این آمار می‌تواند زمینه بهتری را برای برنامه ریزی آینده در اختیارمان قرار دهد چرا که برنامه ریزی برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه باید به چرایی مهاجرت روستاییان به شهر توجه کرد گفت: بخش مربوط به ارائه خدمات بهتر در شهرها است که به نظر می‌رسد برای روستاییان ارزان‌تر تمام می‌شود که شامل خدمات بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و سایر خدمات است در همین راستا بسیاری از کارهای اداری نیز وجود دارد که روستاییان ناچار می‌شوند که برای پیگیری آن به شهر مهاجرت کنند.

روحانی اضافه کرد: بر این اساس باید از طریق دولت الکترونیک و اتصال شبکه‌های ارتباطی به روستاها و سفر آنان به شهرها را کاهش دهیم همگی می‌دانیم که حراست از آب، مراتع، معادن و جنگل سرمایه است و در دوران‌های مختلف سالهای خشکسالی را دیده‌ایم و ممکن است این روند ادامه یابد براین اساس باید از این سرمایه موجود در روستاها استفاده بهینه کرد.

وی تصریح کرد: برای این مهم آب دریاها باید شیرین شده و به فلات قاره‌ها سرازیر شود و از برخی از کشورها آب خریداری کرده و وارد کشور کنیم اما اساس امر این است که باید به درستی از آب استفاده کرد در این زمینه قدم‌های مناسبی برداشته شده است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دولت یازدهم طرح‌های مهمی را برای مدیریت آب انجام داده تصریح کرد: دولت یازدهم 17 سد در کشور در دست احداث داشته که امسال 10 سد آن افتتاح خواهد شد که البته 6 سد افتتاح شده و 4 سد نیز تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: برای اینکه شبکه آبیاری و زهکشی در کشور مورد توجه قرار گیرد تا پایان امسال 135 هزار و 636 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شد و تا پایان سال 21 هزار و 988 هکتار شبکه آبیاری فرعی نیز اجرا خواهد شد.

روحانی افزود: با اجرای این طرح 70 هزار اشتغال برای روستاییان ایجاد خواهد شد من این موضوع را قبول ندارم که روستا به کشاورزی منحصر می‌شود، کشاورزی پایه اصلی در کار روستاییان است ما باید به سمت کشاورزی صنعتی، صنعت موادغذایی، صنایع متوسط و کوچک حرکت کنیم همچنین باید گردشگری، بنیاد مسکن و معماری سنتی در روستاها رونق یابد و در همین راستا باید از معمار سنتی روستاییان که بسیار پرجاذبه برای گردشگری است حراست شود.

وی تأکید کرد: در روستاها جوانان با استعداد و تحصیل‌کرده بسیار است عده‌ای خوشحال نیستند که ما اینترنت را به روستاها ببریم اما باید بدانند اینترنت یک کالای شهری است و اگر به روستاها برود جوانان می‌توانند با داشتن توانمندی علمی و فرهنگی با این سیستم ارتباطی فعالیت کنند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اقدامات دولت در راستای آبرسانی سالم به روستاها گفت: 72 درصد از جمعیت روستاها از آب شرب سالم استفاده می‌کنند و تا پایان سال 94، 37 هزار و 952 روستا با جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر در پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفته‌اند و این  روند تا  سالجاری ادامه یافت.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: امروز 1500 مجتمع آبرسانی برای 19 هزار روستا در دست اجرا است که در سالجاری 811 مجتمع برای 15 هزار و 40 روستا در دست اقدام است تا به دنبال این اقدامات بتوانیم از طریق آب کشاورزی توسعه را گسترش دهیم.

روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهید روستاییان در روستا بمانند باید درآمدشان افزایش یابد گفت: جز این به نظر نمی‌آید که راه دیگری باشد باید با این اقدام مهاجرت آنان را به شهر کاهش دهیم.

وی با اشاره به خدمات دولت در زمینه برق رسانی به روستاها گفت: از سال 92 تا پایان شهریور 95، 1661 روستا برق‌دار شدند و در سالجاری مجموعا 580 روستا در دستور کار وجود دارد که امیدواریم طبق برنامه تا پایان سال جاری بتوانیم 2019 روستا را برق‌دار کنیم که در مجموع 56 هزار و 33 روستا در آینده برق‌دار خواهند شد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به خدمات گازرسانی به روستا گفت: در خرداد 92، 14 هزار و 329 روستا گازرسانی شدند و امروز تا پایان شهریور امسال 21 هزار و 273 روستا گازرسانی شدند که تا پایان دولت یازدهم 26 هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. 
 
رئیس قوه مجریه با اشاره به خدمات دولت در زمینه بهداشت و درمان روستاییان اظهار کرد: در زمینه بهداشت قدم‌های مهمی در سراسر کشور در طول سه سال برداشته شده در سال 93 الی 94، هزار و 986 خانه بهداشت در  روستاها آغاز به کار کردند و از دی ماه سال گذشته 336 مرکز بهداشت در دست احداث است همچنین 6 هزار و 852 پزشک عمومی و 5 هزار و 285 ماما در روستاها مستقر هستند برای ارائه دارو به بیماران 450 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که در سالجاری این اعتبار به حدود 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

روحانی تصریح کرد: دغدغه روستاییان در کنار این موارد آموزش و پرورش و ارتباطات است که به نظر می‌رسد در آینده می‌توانند در مسیر توسعه قرار گیرند.

وی با اشاره به خدمات دولت در زمینه ارتباطات گفت: در سال 92 و 93، هزار و 50 روستا تحت پوشش تلفن قرار گرفتند و در سال 93 و 94، 1700 روستا که تا پایان دولت هیچ روستایی با جمعیت 20 خانوار نخواهد بود که از نعمت تلفن برخوردار نباشد تا پایان سالجاری 25 هزار روستا از خدمات الکترونیک و اینترنت پرسرعت بهره‌مند خواهند شد.

رئیس جمهور کشورمان با قدردانی از معاونین و وزرا در زمینه خدمات‌رسانی به روستاها گفت: باید همه قدم‌ها برای تکمیل شدن طرح‌ها در روستاها برداشته شود کار بزرگ اشتغال روستاییان است که به نظر می‌رسد روستاییان با روحیه سلحشوری و وطن دوستی می‌توانند در جامعه نقش خوبی را ایفا کنند.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه موج بیکاری مشکل آینده کشور است خاطر نشان کرد: به دنبال این اتفاق آسیب‌های اجتماعی از جمله بیماری روانی، طلاق، جرم گسترش می‌یابد هر سال موالید یک میلیون و 500 هزار نفر است که امسال برای اولین بار موالید به بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر رسید.

روحانی با بیان اینکه روستاییان همواره بار مسئولیت بسیاری را بر دوش می‌کشند اظهار داشت: به جای حرف‌های بی‌ارزش باید همگی برادر و یار همدیگر بوده و دست به دست هم دهیم تا کشور احیا شود براین اساس ستاد اقتصاد مقاومتی به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادند تا یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان اختصاص یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با این رقم اختصاص یافته به اشتغال روستاییان می‌تواند به تولید، صنایع دستی، صنایع متوسط و کوچک، دامداری، باغداری و کشاورزی کمک کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
1-همسان سازی حقوق معلمان با کارمندان بانک
2-تبدیل وضعیت معلمان پیمانی استخدام سال89به رسمی
3-ارتقاء معیشت جامعه فرهنگیان
و....
بفرمایید درستش کنید
Canada
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
منظورت همون حسين فريدون و فاميلاش هست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
آقای روحانی خیالت راحت گروهی هستندکه نمی گذارندشماباخیال راحت برنامه ریزی وسیاستگذاری نمایید.چراکه آن گروه نفعشان درموفق نبودنتان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
حتما حل نشدن مسائل کشور با برجام و نچرخیدن چرخ هسته ای و اقتصاد هم تقصیر اوناست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
اول شما اتهامات بچه گانه ای که به دولت قبل نسبت میدهید کنار بذلرید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
باید دولت با قدرت تندروها رو از کارشون برکنار کنه و مبارزه کنه با تندروی
بی کاری و بد بختی جوونها همه از دست تندروهاست
آخرین اخبار