میزان بارش باران طی مهرماه امسال در استان چهارمحال و بختیاری 81 درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین بارندگی مهرماه امسال 5 دهم میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 89 درصد کاهش داشته است.

مهرداد قطره افزود: نقشه های پیش یابی برای فصل پاییز کاهش 20 تا 30 درصدی بارندگی ها را نسبت به میانگین بلند مدت نشان می دهد.

وی ادامه داد: بارش های مؤثر سال زراعی جاری از دهه سوم آبان به بعد صورت می گیرد و بارندگی های زمستانه، این میزان کاهش بارندگی را جبران نمی کند.

قطره با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری هفتمین استان خشک کشور اعلام شده است، گفت: این استان با کاهش شدید بارندگی ها وارد نهمین سال متوالی خشکسالی می شود.

وی تبخیر را یکی دیگر از علل خشکسالی برشمرد و افزود: روند افزایش دما در سال های اخیر نیز باعث تبخیر یک هزار و 700 میلیمتر آب شد که این میزان 3 برابر مقدار بارش اتفاق افتاده است. 

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این استان سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز است و کاهش نزولات جوی، استان های اصفهان و خوزستان را نیز دچار تنش آبی می کند.

قطره در پایان از کاهش یک تا 2 درجه ای دمای هوای استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: شهرکرد در بیشتر روزهای پاییز امسال سردترین نقطه کشور گزارش شده است.

گفتنی است: سال زراعی از اول مهرماه هر سال آغاز و تا پایان شهریورماه سال آینده ادامه دارد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار