این روز ها سکوی ورزشگاه های ایران بیشتر از تشویق های پر شور نیازمند فرهنگ هواداری است و این نقصان در بازی های اخیر بیشتر نمود داشته است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان این روز ها در فوتبال کشورمان نظاره گر هستیم که لیدر ها نقش اساسی در فوتبال دارند و به نوعی شنیده می شود ۷۰درصد لیدرها در جابه جایی ورزشکاران و مربیان باشگاه ها حتی پرسپولیس و استقلال نقش زیادی دارند.

 متاسفانه لیدر ها در فوتبال ما تصمیم گیرنده  اصلی شدند و به نوعی در کار مدیران و مربیان نیز دخالت می کنند و حتی این روزها آنها دست بزن هم پیدا کردند و هیچ مدیری هم نیست که مقابل این افراد بایستد.

در هر صورت بهتر است مسئولان  انسان هایی که به عنوان بوقچی به فوتبال می آورند سالم باشند.اما باید بگوییم لیدر ها از گذشته رفتار های نا مناسبی داشتند, درست زمانی که یک لیدر به خود اجازه داد به ناصر حجازی توهین کند این یعنی باخت مسئولان در فوتبال و البته همچنین توهین به دیگر پیشکسوتان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 البته وقتی مدیر عامل به بوقچی بدون ضابطه پول می دهد که یک نیمه مربی را تشویق و نیمه دوم به او اهانت کند و حرمت آدم ها را می شکند، همین می شود.

  اینکه این روز ها لیدر ها سر تمرین یک تیم با بازیکن یا عوامل کادر فنی درگیر می شوند، خیلی بد است؛ البته این یک اتفاق تازه نیست و تمامی این موارد و اتفاقاتدر یک باشگاه به مدیریت برمی گردد.

در هر صورت می توان این سوال را مطرح کرد که آیا لیدری که از باشگاه حقوق می گیرد می تواند سرخود کاری را انجام بدهد؟ به طور حتم سر خود نمی تواند کاری را انجام دهد و اگر هم انجام این نشانه ضعف مدیریت باشگاه خواهد بود .

 در انگلیس قانونی برای بوقچی ها تعریف شده است که بر اساس آن کار ها پیش می رود  اما در فوتبال ایران چنین چیزی وجود ندارد. اتفاقاتی که می افتد نشان می دهد که لیدرها تصمیم گیرنده هستند و با تحویل گرفتن آنها و اخراج نکردنشان یک نوع خودباوری برای آنها ایجاد می شود  و همه این مسائل دست به دست هم می دهد که راه را کج برویم و نتوانیم لیدر هایی توانمند برای فوتبال کشورمان تربیت کنیم.

در گذشته ليدرهای حامي علي پروين بعد از مدت ها دوری از محل تمرين و بازی هاي پرسپوليس به دليل حضور پروين در بازي دوستانه در تمرین حاضر شدند و این مساله باعث شد درگیری فیزیکی رخ دهد و در نهایت ليدرهای منتسب به پروين به كلانتری محل شكايت كردند. 

لیدر هایی که  مرتبا علي پروين را تشويق كردند و كاری به كار ساير بازيكنان تيم نداشتند اما در نهايت این حمایت ها به ضرر پروين و پسرش تمام شد و موجب حساسيت ساير بازيكنان به فرزند علي پروين گردید و این کار هر روز ادامه داشت تا جایی که يكي از ليدرهای حامی پروين خودش را با چاقو زد و بعد هم عازم كلانتری محل شد و شكايت كرد.

از طرفی دیگر می توان از درگیری علی دایی با لیدر ها گفت که دایی در خصوص این مساله در گذشته اعلام کرده بود :من نمی دانم با باشگاه قرار داد دارم یا با لیدرهای آن؟مشکل از من نیست.چون متاسفانه در سال های قبل از این نوع درگیری ها با احمد رضا عابدزاده در باشگاه هم به وجود آمده بود.

وی ادامه داد:من نمی دانم چرا این آقایان فقط در باشگاه داد و بیداد می کنند؟اگر با من مشکل دارند چرا به مغازه من نمی آیند یا در جای دیگری سراغ من را نمی گیرند؟متاسفانه آنها منافع شان به خطر افتاده است و چون دیگر نمی توانند به بازیکنان من نزدیک شوند این حاشیه ها را به وجود می آورند.

همچنین در گذشته بین لیدرهای باشگاه پرسپولیس و راننده رحیمی درگیری فیزیکی به وجود آمد و طرفین در این درگیری حسابی از خجالت هم در آمدند. در نهایت با دخالت پلیس 110 این درگیری خاتمه یافت.نکته قابل توجه اینکه این درگیری بر سر کیف راننده مدیرعامل پرسپولیس زمانی به وجود آمد که یکی از لیدرها این کیف را بدون اجازه این راننده به جای دیگری منتقل کرده بود.

همچنین یکی از لیدرهای باشگاه پرسپولیس در اقدامی عجیب علیه علی دایی موضع‌گیری کرده و با فریادهای بلند علیه سرمربی پرسپولیس حرف‌هایی را مطرح کرد که البته این حرف‌ها بیشتر شبیه توهین بود.

در حال حاضر هم هنوز لیدر هایی در فوتبال کشور ما وجود دارند که دست از این حاشیه ها بر نداشتند و به جای هدایت سکو ها همچنان در امورات باشگاه ها دخالت می کنند و حتی درگیری و زد و خورد را نیز در محل تمرین ها انجام می دهند .

بهتر است جای دوری نرویم و از لیدر های باشگاه استقلال سخن بگوییم . لیدر هایی که طی روز های گذشته مدیر اجرایی باشگاه را مورد ضرب و شتم قرار دادند و در نهایت با یک عذر خواهی موضوع را فصله دادند . البته پیگیری نکردن این موضوع را بهتر از چشم مدیران این باشگاه ببینیم و عدم مدیریت در این باشگاه که بی داد می کند .اما در نهایت افتخاری مدیر عامل باشگاه استقلال حتی در این خصوص هیچ اظهار نظر و واکنشی را انجام نداد . پس باید از این پس منتظر باشیم تا بیشتر از این درگیری ها را در تمرین استقلال نظره گر باشیم چرا که هیچ مدیری در استقلال وجود ندارد که نسبت به بررسی این مساله اقدام کند .

از طرفی اجازه دادن خوردن عصرانه به لیدر ها این توقع را ایجاد می کند که لیدر ها کم کم همکاره تیم شوند .


اولیایی مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال در این خصوص گفت:این سیستم پدیده ای است که متاسفانه در کشور های پیشرفته،توسعه یافته و فوتبال مدرن اصلا نظاره گر نیستیم و این مساله تنها خاص کشور های عقب مانده است که تصمیماتی برخی افراد در ورزش ما می گیرند که اصلا صاحب نظز نیستند .

وی ادامه داد: تصمیمیات لحاظ شده از سکو ها و جنجال ها پدیده زشتی است و در حال حاضر نظاره گر هستیم که تصمیمات به زور و فشار از سکو ها اعمال می شود.امیدوارم این پدیده زشت از فوتبال ما زدوده شود و تصمیم گیری ها توسط کارشناسان صورت بگیرد .

اولیایی افزود :سکو های ما با مشت و لگد همراه است و این جنجال ها پیش می آید و بهتر است مثالی بزنم کسی که بادی می کارد ،طوفان درو می کند . زمانی که اجازه می دهیم یک لیدر انقدر به تیم نزدیک شود پس باید منتظر رخ دادن چنین اتفاقاتی باشیم و این جار و جنجال و غوغ سالاری نتیجه کار خودمان است .اینکه عده ای را به عنوان لیدر انتخاب کنیم و آنها هم اعمال نظر کنند و مدیریت باشگاه را تحت تاثیر قرار دهند اصلا پسندیده مدیریت نیست ."

لیدر ها به عنوان مشوقین نقش مهمی در ایجاد انگیزه در تیم های مختلف دارند اما این موضوع به مثابقه چاقوی دو لبه است و گاهی معکوس عمل می کند و تیمرا وارد حاشیه می کند و نکته مهم تر اینکه در درگیری های بوجود آمده در استادیوم مهای ورزشی نقش لیدر ها بسیار حیاتی و مهم است که می تواند برخی از تنش ها را از سکو ها بزداید و یا این موضوع را تشدید کنند.
باشگاه ای فرهنگی ورزشی می بایستی کعار فرهنگی انجام دهند و از افرادی در سمت هخای لیدر و یا مشوق برای تیمشان داستفاده کنند که ارکان فرهنگی ورزش و هنجار های جامعه را بشناسند و این موضوع می تواند در رسیدن به آرامش سکو ها کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار