نمایشگاه "خطوط خاموش" با رویکرد احیای خطوط فراموش شده، در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، از بدو فعالیت خود، در تلاش بوده که برای معرفی هنرهای فراموش شده ایران‌زمین و شهر اصفهان به مردم کشور و به‌ خصوص مردم نصف‌جهان، گام بردارد و در این راستا، فعالیت‌های مختلفی را عملی کرده است.

احیای هنرهای فراموش شده نیز به‌عنوان یکی از فعالیت‌های مهم و تأثیرگذار موزه هنرهای معاصر اصفهان، این روزها مد نظر قرار گرفته شده است.

با توجه به این مسئله، نخستین نمایشگاه "خطوط خاموش" با رویکرد احیای خطوط فراموش شده و همراه با نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های مختلف در این شهر آغاز به کار کرد. این نشست صبح روز پنجشنبه با حضور استاد شهاب شهیدانی، از اساتید مطرح تاریخ هنر شهر اصفهان آغاز شد و به بررسی جنبه‌های مختلف خطوط خاموش پرداخت.

این استاد تاریخ هنر و پژوهشگر خوش‌نویسی، در اولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی "خطوط خاموش" با اشاره به وجود نقاط مجهول در زمینه خوشنویسی ایران‌زمین گفت: این نقاط مجهول نتیجه نپرداختن به چنین هنر ارزشمندی است. با توجه به این رویکرد، در نظر داریم با همکاری دیگر اساتید و فعالان در این زمینه تلاش‌هایی برای احیای این خطوط فراموش شده انجام دهیم.

شهاب شهیدانی اظهار داشت: این برنامه به‌عنوان سرآغازی برای تلاش در زمینه احیای خطوط و قلم‌های فراموش شده به شمار می‌رود و امیدواریم در ادامه با همراهی دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز دیگر با این نشست گامی مؤثر در راستای احیای این خطوط برداریم.

وی با اشاره به اجرای این برنامه در اصفهان افزود: با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که استان اصفهان در زمینه خوشنویسی و هنر‌های اسلامی دارد، در کانون و محوریت هنر‌های اسلامی به‌ویژه هنر خوشنویسی قرار گرفته و از هر نظر در این زمینه سرآمد است.

شهیدانی پیرامون مشکلاتی که در هنر خوشنویسی وجود دارد بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه خوشنویسی وجود دارد، آن است که نقاط مجهول در این زمینه بسیار زیاد است و مرجع تحقیقاتی محکمی در این زمینه در دسترس نداریم.

وی در توضیح این مشکل ادامه داد: به‌عنوان مثال یکی از این ابهامات در نام‌گذاری‌ها و اصطلاحات است و کسانی که قدری با این هنر آشنایی دارند، با حجمی از اصطلاحات روبرو هستند که تعریف دقیقی از آن‌ها وجود ندارد. درواقع درباره این اصطلاحات، هر منبع، تعریف متفاوتی ارائه می‌کند و لازم است در تبیین این اصطلاحات و برطرف کردن این ابهامات به‌طور ویژه تلاش کنیم.

این مدرس خوشنویسی، کوتاهی در پرداختن و بها دادن به این هنر را اصلی‌ترین عامل این ابهامات عنوان کرد و افزود: متأسفانه در این زمینه اقدامات پژوهشی مؤثر انجام نشده است. البته دلایلی بخشی از این کوتاهی نیز به موزه‌ها بر می‌گردد زیرا آن‌ها با پژوهشگران همکاری مناسبی ندارند.

وی با اشاره به کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی که علاوه بر این سلسله نشست‌ها برگزار می‌شود، اضافه کرد: خوشبختانه کارگاه‌هایی که در کنار این نشست‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند فضای متفاوتی به وجود آورد که بتوان راحت‌تر با هنر خوشنویسی و نیز خطوط فراموش شده ارتباط برقرار کرد.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.