رئیس جمهور فیلیپین ابراز امیدواری کرد ماهیگیران کشورش برای صید به منطقه مورد مناقشه با پکن در دریای چین جنوبی بازگردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین ابراز امیدواری کرد ماهیگیران این کشور قادر شوند در چند روز آینده برای صید به منطقه مورد مناقشه 'اسکاربورو شوال' با پکن در دریای چین جنوبی بازگردند.

دوترته تایید کرد که اسکاربورو شوال در طول سفر چهار روزه اش به چین برای هموار کردن راه به منظور آنچه که او یک اتحاد تجاری جدید با چین پس از کاهش روابط با متحد قدیمی اش آمریکا خواند، با همتای چینی اش مورد بحث قرار گرفته است.

به نوشته روز دوشنبه تارنمای 'فیل استار'، وی پس از بازگشت از چین، گفت 'چند روز صبر کنید، شاید بتوانیم به اسکاربورو شوال بازگردیم'.

دو منبع چینی هفته گذشته اعلام کرده بودند پکن در نظر دادن به ماهیگیران فیلیپینی به صورت مشروط اجازه دسترسی به آبهای مورد مناقشه در دریای جنوبی را بدهد.

'لیو زنمین' معاون وزیر امور خارجه چین نیز گفته است که دو رئیس جمهوری چین و فیلیپین عمدتا در مورد همکاری ماهیگیری در دریای غرب فیلیپین (دریای جنوبی چین) توافق کردند.

اما دوترته گفت که در جلسه ای جداگانه با 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین در خصوص حکم دادگاه داوری به نفع فیلیپین اشاره و گفته است: ما برنده شدیم، اما شی جین پینگ گفت که این منطقه به لحاظ تاریخی مال ما است و ما آن را نمی دهیم. من به او گفتم ما راه مبارزه را انتخاب نکردیم و هیچ راه حلی پس از آنکه ما یکدیگر را بکشیم ظهور نخواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار