رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: یکهزار و 320 بیمار مبتلا به فشارخون و دیابت امسال در این استان در طرح غربالگری شناسایی شدند.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ رضا چمن گفت: 900 بیمار مبتلا به فشارخون و 420 بیمار مبتلا به دیابت در این طرح شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: مراحل مداخلات درمانی، آموزش و اصلاح رژیم غذایی این بیماران که در مراحل ابتدایی و بدون نشانه های اولیه بودند آغاز شد.

چمن ابراز کرد: تاکنون 50 هزار نفر در مراکز بهداشت و درمانی کهگیلویه و بویراحمد برای تشخیص بیماری های قند خون و فشار خون غربالگری شده اند.

چمن تصریح کرد: هر فرد دارای فشارخون بالا و دیابتی باید هر ماه یک بار برای تکمیل دوره درمان به مراقب سلامت مراجعه کند.

وی بیان کرد: این نوع بیماران هر سه ماه یک بار باید مورد معاینه پزشک عمومی یا پزشک خانواده قرار گرفته و در صورت نیاز به پزشک متخصص و فوق تخصص معرفی خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: آموزش برای خود مراقبتی راهکار اصلی پیشگیری از این بیماری ها است.

چمن با اشاره به این که شناسایی به موقع و مداخله های درمانی نقش اثرگذاری در کاهش این بیماری ها دارد از تمام افراد بالای 30 سال خواست در طرح غربالگری، قند و فشارخون خود را سنجش کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نتایج بررسی های انجام شده در طرح بیماریابی نشان می دهد بیش از 17 در صد جمعیت بالای 30 سال ساکن در مناطق روستایی و 10 درصد از اهالی مناطق شهری این استان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.

چمن گفت: تاکنون 14 هزار و 200 بیمار دیابتی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر این استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: اصلاح رژیم غذایی، کنترل وزن، ورزش و انجام آزمایش برای افراد بالای 30 سال به صورت سالیانه از راهکارهای کنترل این بیماری ها است.

فشارخون کمتر از 90 میلی متر جیوه و بالای 140 میلی متر جیوه بیماری محسوب می شود.

قند ناشتای بالاتر یا مساوی ۱۲۶ میلی گرم بر دسی لیتر از جمله شاخص های تشخیص این بیماری است.

کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به 700 هزار نفر جمعیت دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.